Slik jeg forstår det, undrer du på dette med batteriene og elektrisk rekkevidde. Noe kynisk sett, for en konvensjonell hybrid...som du egentlig snakker om her i begge tilfeller...er det ikke spesielt relevant å bekymre seg om elektrisk rekkevidde. Du kjører mest økonomisk om du lar hybridsystemet leve i fred og ro og ikke rote det til med å forsøke å kjøre mest mulig elektrisk. Nå kommer det også en ladbar RAV4, men den koster flesk...i tillegg er den håpløst upraktisk fordi batterpakka spiser opp en vesentlig del av bagasjeplassen. Men skal du velge mellom Lexus og RAV bør du prøvekjøre...dette er vidt forskjellige biler...der Lexus på mange vis er en helt annen verden.
I det hele tatt, du har mange tildels vidt forskjellgie alternativer på lista. Det er ikke uvanlig, mitt stalltips er at du setter deg ned og setter opp en liste over egenskaper du prioriterer, dernest vurderer du behov og kjøremønster. Har du mye langkjøring, er diesel kongen på haugen. Har du mer blanda kjøring med et beydelig innslag av bykjøring, er Lexusen du nevner et godt valg. Når du har tenkt gjennom dette, tar du deg god tid og ser på aktuelle biler, de mest interessante sørger du for å prøvekjøre grundig. I praksis en time eller to pr bil....og finalistene kan du gjerne spørre om å låne en dags tid. Da forutsetter jeg at du oppsøker forhandlere som faktisk har aktuelle biler for prøvekjøring....ikke like greit å prøvekjøre i vilden sky ved privat salg. Det kan du gjøre når du har bestemt deg...for...som du vet...kjøp ALDRI bil uten å prøvekjøre! Når du handler bruktbil i den prisklassen vi snakker om her, gjelder en ting til: kjøp ALDRI bil uten tilstandsrapport fra en objektiv tredjepart! Tilstandsrapporter fra "eget verksted" skal man vurdere nøye før man stoler på dem, fremstår rapporten som "tynn", ja da er den ofte det! Lykke til!