0

Hvordan få bilen mindre tungstarta?

spurt 2020-03-25 22:15:31 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Har en Saab 9-3 2001-modell 2.2 TiD som har gått ca 380 000. God og gammel traver, mye som skrangler, men bra liv i bilen fortsatt og godt drag i motoren. Saken er, den har de siste par ukene blitt ekstremt vanskelig å starte når den er kald.

Fra oktober til februar ble bilen ikke brukt, men batteriet ble oppbevart inne. De første par ukene etter at jeg tok bilen i bruk igjen, var den helt grei, starta som vanlig både varm og kald.

De siste to ukene ca, har den blitt ekstremt vanskelig å starte når den er kald. Må kinne den i opptil et minutt før den til slutt fyrer, og da har starteren gått og gått og gått uten resultat. Sist i dag opplevde jeg en del grå røyk fra eksospotta etter å ha kinna den i 30-40 sek. Lukta mest eksos av røyken, ikke noe annet spesielt.

Har lada batteriet, det er ikke supert, men ser ingen grunn til at det skulle være problemet. Ingen sikringer eller releer er gått, og glødepluggene fungerer som normalt, det har jeg sjekket og feilsøkt.

EGR- en er ren og fungerer som den skal etter hva jeg kan se.

Mistenker etter å ha lest på div. bilfora at det kan ha noe med enten innsprøytningstrykk, dysene eller en slags returslange til diesel å gjøre. Disse tre grunnene er litt for avanserte for meg som hobbymekker til å forstå meg veldig på uten videre forklaring, men er det jeg har lest om basert på andres opplevelser av lignende problemer.

Jeg heller mot at det skyldes, på en eller annen måte, at motoren får feil blanding av diesel og luft, og at jeg ender opp med mye uforbrent diesel ved oppstart.

Når motoren er varm, eller bilen har kjørt et stykke, blitt varm, og så stått et par timer, starter den som en klokke, problemet er kun ved helt kald motor etter mange timer uten bruk.

Håper du kan gi meg en pekepinn på riktig vei da jeg begynner å bli lei av å feilsøke på egen hånd.

Mvh Gard

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-03-25 22:35:55 +0100

Som du forsåvidt sier, dette kan være flere ting, og mange av de mulige årsakene er på øvre delen av skalaen for oss vanlige dødelige. Dessuten....det er litt for dyre deler å fikle med eller bytte ut uten å være sikker på hvor man skal begynne. Jeg ville konsultert et diesel-elektrisk verksted...de gutta pleier å kunne sine ting. Rett nok har jeg hatt lite trøbbel med mine dieselbiler opp gjennom åra - i tur og orden rulla mine tidligere biler litt lenger enn din - men de par gangene jeg har hatt slike problemer, har Varhaugs elektro-diesel løst problemet både raskt og til en hyggelig pris. Det jeg ble mest imponert over, var når mekanikeren ramset opp et delenummer med 12 siffer til læregutten...hent det og det delenummeret...den arme gutten måtte spørre flere ganger for å klar å skrive det ned :-) Det finnes flere slike firmaer, helt sikkert et på et sted nær deg også.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-03-26 08:10:28 +0100

updated 2020-03-26 08:57:52 +0100

Hei Gard Norulf har rett tankegang her men man må ha 2 tanker i hodet på en gang her. Vet ikkke om jeg burde si det men bilen burde kanskje stedes til evig hvile og donere bort organene sine. Hvis du som du sier at glødepluggene er i orden så kan det være gløde rele som er ødelagt, få en til å måle spenningen når du kinner motoren. Ellers så er jo kompresjon en diselbils beste venn, det med at du får grå røyk er uforbrent diesel i eksosen og tyder på at kompressjone ikke får fyr på dieselen. Feilsøking på et diesel verksted koster fort mange kroner og det ender oftest opp med at det må gjøres en masse inngrep som koster enda mer. Spar heller disse pengene og planlegg for en nyere bil.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Det kan du ha rett i, men jeg er blant dem som får vondt i magen av å se biler hos hoggern' før de har rulla minst 500.000 km :-)))

Norulf gravatarbildeNorulf ( 2020-03-26 10:23:03 +0100 )rediger

Samme her men det er ikke så mange av oss igjen desverre, ser på de yngre nå at det dreier seg mest om spill og far fikser bilen. Blåste akkurat liv i en Discovery 3 2005 modell byttet alle stempel, honet sylindere lappet inn ventiler og byttet alt av reimer og pakkninger. Ruller lett 500000 km nå.

Kviasen gravatarbildeKviasen ( 2020-03-26 22:19:35 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar