0

Klage mot VW og Dieselmotor EA189

spurt 2020-03-25 08:33:36 +0100

anonym bruker

Anonym

Klage mot VW og Dieselmotor EA189

I 2013 kjøpte jeg en ny VW Touran 1.6l diesel (med EA189 motor). Den ble berørt av VWs dieselskandale og utbedret etter VWs retningslinjer. Etter oppgraderingen ble EGR-ventilen ødelagt. Denne kostbare reparasjonen måtte jeg dekke selv. Jeg eier bilen fremdeles.

En forbrukerinnstans i Tyskland, Verbraucherzentrale Bundesverband (vzbv), har gått til klagesak mot VW i tyskland for berørte kunder. Jeg registrerte meg også som deltaker i denne klagesaken. Resultatet er et forlik i form av en engangsutbetaling som kompensasjon. Dette gjelder kun tyske kunder og ikke meg.

(Jeg kan sende dere orienteringsbrevet fra VW i tyskland hvis det er ønskelig. Jeg mottok brevet for et par dager siden.)

Er det ikke naturlig at hvis VW gir sine tyske kunder kompensasjon gjennom en nasjonal klage så vil det samme skje i Norge? Hvem vil evt kjøre denne klagesaken? forbrukerrådet? naf?

Mvh Jørgen

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-03-25 20:54:30 +0100

Hei Jørgen Er redd for at det Norske forbruker rådet eller Naf har noe over landegrenser å stille opp med, det vil være importøren i Norge som eventuellt vil håndtere dette. Ta kontakt med de for mere info.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-03-25 22:44:24 +0100

Dessverre ikke uvanlig at norske importører ser en annen vei og later som ingenting i slike saker, Møller er ikke noe unntak. Dette med diesel-showet stiller i en egen klasse, der kunder som hadde en vel fungerende bil i mange tilfeller endte opp med en svarteper. Jeg er så heldig at jeg har en euro-6 versjon av 2.0 TDI, men jeg må innrømme at dersom jeg hadde hatt en bil som var berørt av denne problematikken, ville jeg med stor sannsynlighet gitt beng i nedgraderingen....alternativt gjort gode minner til slett spill og sørget for å ha mulighet til å bringe bilen tilbake til det opprinnelige styringsprogrammet i all stillhet i ettertid.

Når skaden har skjedd, og du slik jeg forstår det har en form for dokumentasjon som påviser en sammenheng, er det pr definisjon en skade som har oppstått på grunn av en jobb et merkeverksted med tilknytning til den norske importøren. Møller slår seg med jevne mellomrom på brøstet mhp garanti på utført arbeid, det et er punkt jeg absolutt ville tatt med i en skriftlig klage til Møller.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar