Kamaksel durasjon

spurt 2020-03-22 23:35:32 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny!

Jeg har en volvo 240 1988 mod med den forhatte b230k motoren. Jeg har forsøkt å trimme den litt med en weber 32/36 forgasser, 2,5" eksosanlegg, grenrør, småportet topplokk med sterkere ventilfjører, polerte ventiler og småportet innsug som matcher hullene i pakningen. I tillegg har jeg oppgradert til elektronisk tenning, da det sto en b23a fordeler i den så kjøpte jeg en liten accuspark modul som byttes ut med stiften. Det medfulgte at jeg monterte en flamethrower coil på 1,5 ohm og ngk iridium plugger med 1mm åpning. Per nå har jeg en A kamaksel. Det pga at når jeg monterte topplokket monterte jeg i en kam med 300 grader durasjon og 11mm løft. Denne ga ekstremt rufsete tomgang, måtte ha 1100-1200 omdreininger for at jeg ikke skulle riste ut av sete (ironi :P). Hadde regnet med (og håpet) at den ville gi smårøff tomgang og mere effekt, men må si jeg var skuffet. Har i etterkant tenkt at jeg skulle selvfølgelig dratt på mere fortenning, da motorn ettertente endel når jeg slo av tenning og effektøkningen var liten. Jeg hadde 15 grader fortenning når denne kamakselen sto i bilen.

Jeg lurer altså på hvor mye fortenning kan jeg ha, og er det mulig å få bedre tomgang med mere fortenning? Eller er denne kammen rett og slett for kvass til orginal kompresjon? B230k har vell litt høyere kompresjon enn b230a, men er vanskelig å øke den mere da toppen er flat.

Håper å høre fra deg Mvh Emil

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett