0

Angående start på kalde dager

spurt 2020-03-21 14:07:37 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei dere alle. Blir lett nostalgisk når jeg leser om kjøretøy "i gamle dager". Min første bil var en Volvo PV 1962 modell. Den var rød, Sport 1,8 liter med 2 SU forgassere og 90 hk (gromme saker i 1968). Den hadde manuell choke men i tillegg var det et "rullegardin" mellom grill og radiator som en kunne betjene innenfra. Om vinteren monterte jeg på en slags duk som passet nøyaktig utenpå grillen som en måtte ut for å stenge eller åpne. (Dette var det flere bilmodeller som hadde.) Var en ikke da oppmerksom på temperaturen på kjølevannet kunne dette lett "koke". Tor Henry Aase, Egersund

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

Kommentarer

Dengang da var det mer fokus på å få tilstrekkelig kjøling enn å få motoren opp til driftsvarm temperatur på null komma null :-) Kjørte selv Moskwitch i mange år, der var det en sjalusi ala persienne foran radiotoren. Aldri noe problem om jeg glemte den, tung blokk og mye væske sørga for kjølinga!

Norulf gravatarbildeNorulf ( 2020-03-21 16:04:23 +0200 )rediger

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-03-23 12:04:09 +0200

PV Sport fra 1962 - første årgang med B18-motoren - må ha vært gromt på 60-tallet!

Dette med rullgardin og grilltrekk er fra en svennen, men også morsom tid! Det var litt flere ting man som bilfører måtte passe på den gangen. Blant annet motortemperaturen. Hvem tenker på det i dag..?

Ta vare på de gode minnene!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar