0

discovery 4

spurt 2020-03-18 11:51:16 +0200

anonym bruker

Anonym

hei. Benny. Kjøpte en Land Rover discovery 4 i januar. I annonsen sto det at den hadde hatt godt velikehold og blitt fulgt opp. Da jeg hentet bilen så hadde ikke bilen hatt service på 2 år eller 50.000 km. Noe som jeg syntes er veldig langt. Etter dette så gikk jo også ting i stykker som: innsugsmanifoil sprakk, venstre hjullager gikk føyken, samt at jeg prr dags dato får opp luftfjæringsfeil fra tid til annen. Så jeg brukte da ca 10000 på service på bilen og ca 14.000 på å bytte hjullager og bytte insugsmanifoil. Da jeg ringte selger for å be om at jeg ville ha tilbake halvparten av det jeg har brukt på den for at bilen skulle vært i en helt annen stand en det den er så fikk jeg bare beskjed om bilen ble solgt som den er derfor var ikke han interisert i å betale noe som helst. Men jeg på min side mener jo dette er veldig reelt når jeg ikke en gang ba om hele summen men halve for å dele den. Men selv om den selges som den er så skal vell bilen være i den stand jeg kjøpte den. Godt velikeholdt og ingen feil? Til info så er det en discovery 4 2012 som hadde gått 182k når jeg kjøpte den og har nå nesten gått 187k

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-03-18 17:47:04 +0200

Slik jeg forstår det, har selger er ikke oppfylt sin opplysningsplikt, i tillegg fremstår det som rimelig klart at bilen har vært i dårligere stand enn du kunne forvente, gitt det faktum at det dreier seg om en relativt ny bil som ikke er mer enn såvidt innkjørt. At Landrover stiller i en klasse for seg når det gjelder å gi helvete for eierne, er ikke relevant her, forbrukerkjøpsloven gjelder fullt ut. Du nevner også at selger forsøker å påberope seg en særlig rett til å frata deg de rettigheter du har iht forbrukerkjøpsloven: dette går over grensen til frekkhet: "solgt som den er" har for det første ingen verdens ting i en kjøpekontrakt å gjøre for en bil i denne prisklassen, for det andre er det altså IKKE slik at du taper rettigheter om du likevel skulle ha godtatt denne formuleringen i kontrakten.

Jeg går ellers ut fra at du her referer til privat salg. Om selger er en proffesjonell part, gjelder det enda strengere krav....da kommer kjøpsloven inn i bildet.

I ditt sted ville jeg nok forsøkt litt hardere på en minnelig løsning, om dette ikke fører frem, finner du en oppskrift / redegjørelse for hvordan du skal gå frem etc på følgende to nettsider:

https://www.forbrukerradet.no/forside... https://www.jusstorget.no/forbrukerkj...

The bottom line er...som alltid i konflikter...ha klart for deg hva du kan vinne, vurder nøye hvor mye tid og penger du vil legge ned...er du medlem av NAF, har du litt advokat-tid og rådgivning helt gratis som en del av medlemskapet...også videre. Er du IKKE medlem, kan du likevel ringe NAF og be om råd, de er som regel greie...likedan er forbrukerrådet som regel bare velvilje. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar