0

Lufttrykk Vinterdekk V70-2008

spurt 2020-03-16 18:51:55 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, Har nettopp kjøpt nye vinterdekk til min V70 2008-modell. De har dimensjon 205/60-16. I døren står det bare oppgitt lufttrykk for 17" som jeg har på sommerdekk, og dette fungerer greit. Vinter-dekkene ble byttet for de var godt slitte på sidene (for høyt lufttrykk??), og forrige sett ble byttet for de var utslitt i midten (for lavt lufttrykk??). I tabell (for 17") er det oppgitt at dekkene skal ha mellom 32 og 36 PSI. Det er dette jeg har brukt på vinterdekkene så langt, men på ett eller annet vis blir det unormal slitasje. Da jeg hentet de nye var de fylt til 41 PSI, og jeg spurte om dette var riktig, men fikk ikke noe konkret svar. mener også å ha vært innom at vinterdekk skal ha ca. 10% høyere trykk enn sommer??. Savner en "god gammeldags fylletabell", som vi hadde på stasjonene før. Har du noen formening om hvor mye luft jeg bør ha, eller link til en eller annen fornuftig side? MVH Harald Moe

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-03-16 19:16:12 +0200

For det første: den tabellen du etterlyser mhp lufttrykk for forskjellige godkjente dekkdimensjoner for din bil, er noe Volvo Norge skal ha kontroll over....en telefon burde løse dette. For det andre: om anbefalt lufttrykk ligger mellom xx og yy, er det et uttrykk for med og uten last. Om du ofte kjører med si halv nyttelast i bilen, ja da legger du deg der...så vil du nok oppleve at dekkene slites jevnere. Dog, helt jevnt slitt over banen blir sjelden et dekk: det vil være forskjeller, som oftest i retning av mest slitasje mot den ene eller begge sidene. Ved for mye eller for lite lufftrykk, er det som du sier, markant mer slitasje på sidene hhv midten av banen. Nå er jo ikke dine dekk spesielt brede, det burde ikke være noe problem...derfor...dobbeltsjekk lufttrykket og forhør deg med Volvo Norge.

Mhp vinterdekk vs trykk: noe lavere trykk kan teoretisk sett gi deg bedre grep. Høyere trykk kan virke motsatt....det reduserer rullemotstanden. At dette også reduserer forbruket, er en ekstra bonus, men uavhengig av hva man ønsker å oppnå: man bør ikke avvike mer enn +/- 10 % fra nominellt lufftrykk. Ellers mener mange at vinterkulde gjør det fornuftig med noe høyere lufftrykk i vinterdekk enn sommerdekk...for min del har jeg valgt å legge meg på nominelt luftrykk og heller sjekke oftere, typisk en gang pr måned med min egen lufftrykkmåler...målere på bensinstasjoner er sjelden korrekte...kjøp en litt dyrere måler som du kan stole på og ha den gjerne i bilen! HER finner du forøvrig en artikkel over emnet: https://www.dinside.no/motor/derfor-b...

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar