Du skriver ikke om du har bytta bare klosser, eller både skiver og klosser. Uavhengig av dette, vi snakker om helt eksepsjonelt lav km spør du meg...har du kjørt med håndbrekket på :-) ? Om du IKKE har gjort det, ville jeg jo tenkt at caliperne sto bjønn og at du ikke hadde merka det. Til sammenligning har jeg gjennomgående kjørt rundt 150-200.000 på klossene bak med mine biler, kan selvfølgelig ha noe med et kjøremønster med mye langkjøring i et flatt landskap å gjøre. Mhp skivene er det stort sett rusta som tar dem, eventuelt calipere som henger.
Men bank i bordet, på en av bilene mine skifta jeg en calipper og begge skivene bak en gang på 10 ganger så lang kjørelengde som det du opplevde. Derfor bruker jeg altså et så sterkt ord som "eksepsjonelt". Det er så enkelt som at bremsene bak knapt nok blir brukt ved de hastighetene som normalt sett gjelder i det norske veinettet. Det er forskjellige "kjerringråd" for denne typen problemer, et av dem er å få litt bevegelse i caliperne bak ved å bruke det være seg håndbrekket i LAV hastighet eller foreta et par-tre harde oppbremsninger en gang innimellom...det er altså ikke noe som skal gjøres hver dag. Om dette er noe poeng ved din bil, kan du spørre verkstedet om...de vil kunne si noe om hva som var årsaken til at du måtte skifte, og de har erfaring med din bil.
Det andre du bør gjøre til vane, er å legge hånden på felgene både bak og foran når du har kjørt en stund....dersom felgen er glovarm og du IKKE har brukt bremsene...vet du at det er "noe" som henger. Kuren er ofte ikke verre enn å plukke opp kaliberen og smøre delene med kobberfett, da blir den god som ny igjen...gitt at den ikke sitter bjønn. Om dette lønner seg ved et merkeverksted, er et åpent spørsmål, men du kan utmerket godt bruke et autorisert tredjepartsverksted også. Å gjøre det i garasjen derhjemme er også kurrant, men du skal ha litt erfaring og ha tilstrekkelig utstyr til å kunne håndtere bolter som (ofte) sitter meget godt.