0

Hvor mye strøm går tilbake til batteriet ved brems?

spurt 2020-03-13 21:06:26 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg lurer på, hvor mange prosent av energien puttes faktisk tilbake til elbilen? Hvis det er brukt 1 KWh for å kjøre opp en bakke, hvor mye havner tilbake i batteriet hvis man ser bort fra luft/rullemotstand på tur ned.

Ut fra lurer jeg også på om all strømmen fra lader lykkes å legge seg i battericellene.

Hvis nei, betaler man for det som havner i batteriet, eller det som leveres ut av betalt hurtigladingsøkt?

Kan en elbil som er nesten tom for strøm lades med at en annen bil sleper den mens regenereringsbremsen holdes litt på i elbilen?

I så fall, hvor langt kan slepet være sånn teknisk sett ut fra elbilen? (for eksempel en Nissan Leaf/NV200? )

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-03-14 01:41:18 +0100

Hvor mange prosent som gjenvinnes, avhenger i aller høyeste grad av hvor mye tap du har i hele verdikjeden: luftmotstand, rullemotstand, varmetap i bilens elektronikk, ledningsnett, batteri. De to første avhenger av bilens hastighet, i tillegg har dekk, lufttrykk og veiens overflate stor betydning. Mhp varmetapet vil det øke med stigende strømstyrke. Legg til at batteriets temperatur er av stor betydning for batteriets strømtrekk, altså evne til å oppta strøm. Legg til at ingen av disse størrelsene er lineære....det er mao ingen enkel formel som gir deg et svar med to streker under. Det eneste som er sikkert, er at energitapet fra oppturen til nedturen er betydelig....om du putter fingeren opp i lufta og tenker på et tall, snakker vi om minimum 25 %....og da skal det være optimale forhold. Legg til regn eller snø...vips...så snakker du raskt om si 10 % høyere tap. Om du vil forsøke å regne på dette, kan du finne frem fysikkboka fra første klasse på gymnaset og regne på kreftene som virker på en kloss som du trekker opp hhv ned et skråplan...du vil bli overrasket over hvor mye kraft som skal til begge veier. Da snakker vi bare om "rullemotstand".....med elbilen har du en hel gullrekke av tap.

Mhp lading - som du også spør om - er typisk varmetap i bilens kraftelektronikk minimum 6 %., kfr forøvrig varmetapet nevnt over. Denne strømmen må du selvfølgelig betale for, enten du liker det eller ikke...de som selger deg strømmen, gir ingenting ved dørene, både tidsmålingen og kilowatt-målingen skjer på "businessiden" av ladekabelen - på "pumpa" om du vil. Å gi deg 6 % eller mer i rabatt for et varmetap som pr definisjon skjer i din ende av kabelen? Totalt uaktuelt...det blir som om du skulle få rabatt for bensindamp som går tapt når du fyller bensin på bilen din!

Lade en elbil vha sleping? Glem det...en elbil har IKKE manuell girkasse....den har en kraftoverføring som med sikkerhet går til Jesus om du prøver å slepe den med giret aktivert på den måten du antyder...altså i inngrep med bilens regnereringsystemer.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger