0

Skifte av registerreim

spurt 2020-03-10 09:40:11 +0200

anonym bruker

Anonym

Min Golf 122 TSI A7 DSGHIGH 5D fra 2013 kjørt ca 53 000km var inne med spørsmål om når registerreim måtte skiftes . Fikk svar at det behøvde jeg ikke før kjørte 120000km uavhengig av alder / måneder . Er dette ok ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-03-10 18:00:59 +0200

Der ville jeg nok tatt en telefon til Møller teknisk og dobbeltsjekka....alle de Volkeboksene jeg har eid opp mellom åra, har hatt skiftintevall for reg.reim inkl strammehjul på 5 år, alternativt x kilometer. Det som er dumt er at det som skal utføres ved de respektive serviceintervallene er fjernet fra serviceheftet og bilens instruksjonsbok...bedre blir det ikke av at merkeforhandlerne behandler denne informasjonen som om det skulle være en militær hemmelighet. Du kan også henvende deg til et autorisert tredjepartsverksted, de fleste har tilgang til et dataverktøy der de kan hente ut fabrikantens serviceintervaller. Nå har du jo ikke kjørt veldig mye mer enn 5 år, men det er hevet over tvil at registrerimer er blant de tingene som påvirkes av elde.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-03-16 12:54:33 +0200

Takk for svar . Tilleggsopplysning er at jeg var på autorisert verksted og de gikk inn på dataog hentet ut opplysninger . Lite tlleg er at bilen er fra 2013 og blir 7 år i mai . Hva sier Broom til svar ? Hadde håpet at han ville svare . Må jeg logge inn på konto eller ?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-03-16 12:54:33 +0200

Takk for svar. Var inne på autorisert verksted . De gikk inn på data og hentet ut serviceintervaller og fikk som nevnt dette svar . Bilen er en 2013 modell IG blir 7 år i mai. Hva sier Broom om at registerreim ikke behøver å skiftes før 120000 km uansett mnd. år ?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-03-16 17:07:26 +0200

Det koker egentlig ned til et materialteknisk spørsmål: med f.ex en kevlar-reim snakker vi om eksepsjonelt lang levetid...mens en vanlig gummireim bokstavelig talt eldes dag for dag. Hadde i mange år viftereima til en Moskwitch fra tidlig 60-tall liggende, "ny" med originalt papp-omslag rundt hengende på veggen i garasjen. Litt moro, fordi reima kunne brukes på en Moskwitch-modell og Rolls-Royce et-eller-annet, det sto på trykk utenpå. Vel, den var knallhard når jeg overtok en Mosk fra et dødsbo, og den var enda hardere når jeg hadde en større opprydning og kastet den.

Poenget er...at dersom den hadde blitt brukt i en bil...var den så stiv at den hadde smuldret på no time. Både en gang ut på 2000-tallet...men også for 30 år siden...når jeg tok i den første gang. En gummireim eldes fra første dag, uavhengig av om den blir brukt eller ikke. Derav denne 5-års konvensjonen. Det springende punktet her er hvorvidt din reim egentlig er en høyspesifisert gummireim...eller en kevlar-reim. Sistnevnte eldes ikke like raskt som en gummireim. Et annet springende punkt er hvor omfattende det er å skifte registerreim på bilen din. Det siste kan de fleste verksteder svare på, det andre spørsmålet....der bør du fortsatt prøve å få et svar fra Møller teknisk. Om det er en vanlig gummireim, ville jeg bytta uten noen dikkedarer, er det en reim som du er hundre prosent sikker på er av den sorten som IKKE eldes like kjapt som gummi, ja da kan du vurdere å kjøre en stund til. Dette bør Møller-gutta kunne gi et konkret svar på. Og nei, jeg ville helt klart IKKE tatt dette for god fisk uten å få bekreftet hva slags reim det var snakk om!

Ellers er det en interessant problemstilling, for meg som bor på landet og kjører lenger enn langt har jeg aldri vært i nærheten av 5-års problematikken. Tvert om kan du si, jeg har strukket intervallet i kilometer fordi reimene bare har vært et par år gamle når jeg nådde den aktuelle kjørelengda. Med en eldre bil som har rulla noen hundre tusen kilometer kan man tillate seg sånt. For deg er det annerledes, det som gjør en tildels spesiell problemstilling aktuell, er at du har en bil som knapt nok er innkjørt, men likevel har rukket å bli 7 år! Jeg tenker jo at det VW har gjort, er å sette inn en reim som man er sikker på vil holde 120.000 km ved et normalt kjøremønster....og forutsetter at de fleste har kjørt 120.000 km innen X år....der "X" er et vesentlig høyere tall enn 5. Men som sagt...jeg ville definitivt spandert en telefon til Møller....med vognkortet i handa!

Vi kan jo også håpe på at Benny fortsatt er oppegående, den ting han ikke vet er ikke verdt å vite....selv om han nok er mer Volvo-mann enn Volkebox-mann :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar