Rust på bremseskiver

spurt 2020-03-10 08:44:27 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg hadde en Mitshubishi Pajero som på EU-kontollen ble underkjent med bemerkning om mer enn 25% rust på bremsemiver og for mye slitasje på skivene. Jeg byttet skivene, men "forsket" litt på disse kravene. Fra den lokale kontrollstajonen til Biltilsynet fikk jeg etterhvert opplyst at disse 25% gjaldt det arealet der bremseklossene lå an under bremsing, ikke arealet utenfor. Dersom bilen ikke er i bruk en ukes tid blir det jo overflaterust på dette arealet, men den fjernes jo så snart du tar en tur med bilen etterpå og bruker bremsene litt. Kravet til tykkelse på bremseskivene var det litt verre å få noen informasjon om, jeg måtte til slutt spørre teknisk avdeling hos importøren. Jeg kunne da registrere: De bremseskivene jeg hadde byttet ut var ikke så mye slitt at de ikke skulle vært godkjent, og rust på bremseskivene ,var ikke over det Biltilsynet hadde godkjent. Følgelig klaget jeg til den lokale bilforhandleren (den gang Stamsås i Sarpsborg, nå er det Sulland som har kjøpt Stamsås). Jeg klaget på forhandleren til Biltilsynet også, og det endte med et møte mellom to fra Biltilsynet, forhandleren og meg. Der fikk forhandleren påpakning fra Biltilsynet! Bilen skulle vært godkjent slik den var! Det hører med til historien at jeg ikke lenger kjører Pajero, jeg gikk tilbake til Mercedes R-klasse, den var dengang den eneste Mercedes stasjonsvogn som var stor nok til å gå på grønne skilter. I sin tid kjørte jeg Mercedes T-klasse, men gikk over til BMW da kravene til varebil gjorde at T-klassen ikke lenger ble godkjent for grønne skilter. BMW 5 klassen kjørte jeg som varebil på hvite skilter (fulle bilavgifter, men noen fordeler i regnskapet med bilen registrert som varebil klasse 1), men gikk over til Pajero da det ble slutt på dette også. Min siste BMW ble faktisk registrert som varebil klasse 1 på den siste dagen dette var mulig!

Mvh Sigurd

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett