0

Må jeg ha FULL forsikring på en rimelig nybil?

spurt 2020-03-09 11:16:33 +0200

anonym bruker

Anonym

Jeg og min samboer falt for utseendet, utstyret og kjøreegenskapene på Opel sin nye Grandland X førstegangsreg. 2018, og etter MYE leting droppet vi å kjøpe brukt Mitsubishi Outlander PHEV '15-'16 modell til fordel for en nyere bil som vi opplevde hadde bedre kjøreegenskaper og drivstofføkonomi på langturer. Det er nå gått over ett år siden kjøpet og vi er fortsatt godt fornøyd.

Problemet: Vi har bilforsikring + hos Eika, noe jeg ser anbefales på nyere biler., 12000 km/årlig og 8000 i egenandel. Vi er på 70% 3.året bonus. Herligheten koster ca. 9000 årlig og anses innenfor disse 4 vegger som en betydelig utgiftspost. Nå er jeg midt i den årlige anbefalte "runddansen" med innhenting av tilbud hvor jeg ser meg blind på vilkår bla. og det får meg til å tenke om det hele er nødvendig:

Er vi overforsikret? Er det nødvendig med superforsikring+ på en "rimelig" nybil som dette i 300-tusenkronersklassen? Tenker først og fremst på maskinskade/elektronikk-biten som ser ut til å være den vanligste forskjellen på en slik forsikring kontra vanlig kasko. Vil ikke dette være mest aktuelt ETTER at nybilgarantien er utløpt f.eks.?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-03-09 11:32:15 +0200

Så lenge du har en relativt ny bil med nybilgaranti så behøver du ikke alle disse forsiktringene.

Skadene som de såkalte "super-forsikringene" dekker dekkes også av bilens nybilgaranti. Som er 5 år om bilen er solgt ny i Norge. Det forutsetter selvfølgelig at man oppfyller garantivilkårene med tanke på service og vedlikehold.

Så kan man jo heller vurdere å forsikre seg opp den dagen garantien utløper. På en slik bil skal man normalt sett være godt oppdekket med alminnelig kasko-forsikring.

Jeg personlig, uten at jeg kjenner vilkårene i din forsikring, synes at 9.000 hørtes litt mye ut. Kan nok være smart av deg å sjekke litt rundt.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-03-09 22:58:02 +0200

Med så lav kjørelengde, relativt høy egenandel og 70 % bonus fremstår 9000 kroner i året rett og slett som heftig...her bør du snarest tar grep. Et tips: sjekk om dere er medlemmer av en fagforening eller annen interesseorganisasjon som har rabatter hos et forsikringselskap. Med LO-medlemeskap får du f.ex både gunstig pris og plussforsikring i Fremtind....en del av pakka er at du får dekket hva det koster å kjøpe ny tilsvarende bil om bilen din blir kondemnert innenfor tre år fra førstegangsregistrering. Dette er gull verdt...resten av pluss-pakka er som Benny sier, bop-bop, spesielt om man har nybilgaranti. Dog skal man ikke se bort fra at enkelte bileiere kan ha glede av en plussdekning: jeg tenker på det faktum at begrepet "garanti" sitter langt inne hos enkelte norske importører. Når garantien utløper, skal man lese vilkårene i en plussforsikring med lupe: i praksis er det flere begrensninger...bla kjørelengde og ikke minst...bilens verdi på skadetidspunktet. Det er da man oppdager hva som ligger i reklameteksten "en pris før, en helt annen pris etter"!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-03-16 13:46:36 +0200

Fikk pressa det ned til 8393 etter en "runde".

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-03-16 17:23:12 +0200

Det hjelper jo litt...men jeg ville helt klart innhentet tilbud fra flere aktører og sjekket dette med muligheten for at du kanskje har en fagforeningsrabatt du ikke vet om. Kanhende du er så ung at du får et alderstillegg....da kan f.ex motorførerens avholdsforbund gi deg gunstig forsikring. Men det forutsetter at du om ikke annet, er sånn nogenlunde avholdsorientert. Jeg betaler f.ex såvidt over 5000 årlig for en passe sprek og passe dyr bil, 16 k km årlig og pluss-pluss dekning. Det siste var veldig kjekt når min forrige bil ble kondemnert pga vannskade (!), inntil 3 år gammel bil erstattes med hva "mest mulig tilsvarende bil" med samme utstyr koster som ny på skadetidspunktet. Det gjør fort vekk minimum 150.000 spenn om uhellet er ute!

En annen ting er at man ALLTID skal sjekke klagestatistikken i finansklagenemda før man velger selskap...forsikring er viktig den dagen du trenger det...tro meg...du vil IKKE oppdage hva som ligger i en pris før, en pris etter den dagen du står i grøfta med en smadret bil fordi idioten som kom rundt svingen tok en liten "engelskmann"! Uten å gå i detaljer, det har jeg opplevd....etter 20 skadefrie år i et unevnelig selskap prøvde man seg med skyld-deling...vips...så hadde jeg to motparter: selskapet til idioten og mitt eget selskap! Derfor....sjekk klagestatistikken....og sjekk hvordan de respektive selskapene forholder seg til saker der kunden får medhold i klagenemda.

Dernest...finles forsikringsvilkårene med henblikk på hva som betyr noe for deg. Dersom et selskap som gir deg tilbud, nekter å gi deg innsyn i vilkårene før du har tegnet en avtale, er det en deal-breaker....et eksempel her er en aktør som har avtaler med en av de store importørene i Norge. Ja, det er "billig" med 1500 spenn i året i inntil tre år når du kjøper ny bil....men det som er billig....er ofte verdt det du betaler for det. For min del kjøper jeg aldri noe uten å lese det som står med liten skrift, det gjelder i aller høyeste grad noe så viktig som forsikringer! Lykke til, vær forberedt på at du må ta en runde til ved neste hovedforfall med Eika!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar