0

Hybrid - rekkevidde

spurt 2020-03-04 13:23:37 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny

Blant rene elbiler strekker produsentene seg mot rekkevidde på 500 km, og noen til og med 600 km. Rekkevidden har økt jevnt fra Nissan lanserte sin første Leaf.

Jeg er mindre imponert over utviklingen blant hybridbilene. Der har el-rekkevidden holdt seg på 30-50 km i flere år, og kun Mercedes prøver nå å strekke seg mot 70 km med nye A-klasse og dens nære slektninger CLA og GLA.

Jeg synes dette er lite ambisiøst. Det må da gå an å presse inn mer batterikapasitet selv om man må bruke litt plass på forbrenningsmotor og drivstofftank. Hvorfor er det for mye forlangt å få 100 km elektrisk rekkevidde i en moderne hybridbil?

Elektrisk hilsen Jan-Erik

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-03-04 13:39:18 +0200

Det er (minst) to ting som gjør dette med lengre rekkevidde på hybrider til en krevende øvelse: dels at det er en direkte sammenheng mellom lengre rekkevidde og mer plasskrevende batterier. Dette blir ikke bedre av at en hybrid allerede i utgangspunktet er vesentlig tyngre enn en bil uten hybrid drivlinje. Sagt på en enkel måte: det du får, er for alle praktiske hensyn et kompromiss, der man har valgt å avgrense rekkevidden slik at man holder vekta på batteripakka nede og unngår å spise opp for mye av bilens innvendige plass med en batteripakke med vesentlig høyere kapasitet enn det flertallet av kundene ønsker. Glem ikke at dette også har et kostnadsmessig aspekt!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar