0

batteripakker på elbiler

spurt 2020-03-04 12:33:57 +0100

anonym bruker

Anonym

det er som regel 8 års garanti på batteripakker, er disse kostbare å bytte ut. Vil det med bakgrunn i batteripakkens levetid, kombinert med lave "drivstoff" utgifter være mest gunstig å lease en elbil fremfor å eie den.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-03-04 13:26:25 +0100

Det er vanskelig å spå noe sikkert om prisutviklingen på batterifronten i årene fremover. Fanboyza har sterk tro på at prisene kommer til å falle gjennom utvikling av ny batteriteknologi, men som vi vet, det koster å utvikle ny teknologi. Det medfører at det et store aktører involvert, disse driver ikke veldedighet. Tvert om, dersom det skulle komme et gjennombrudd som reduserer produksjonkostnadene på batteriene, ja da vil neppe prisen gå ned med det aller første.

Konklusjonen er at nye batteripakker kommer til å være relativt kostbare i overskuelig fremtid. Det innebærer at verditapet for en elbil, som på sett og vis er basert på "slitasje", kall det gjerne "forbruk" på batteripakkas levetid, blir betydelig. Legg til at det kommer stadig "bedre" elbiler med litt lengre rekkevidde og kulere utstyr enn forrige modell...så får du et ganske så heftig verditap for elbiler generelt. Noen taper seg raskere enn andre, men verdifallet er gjennomgående høyt. Kfr forøvrig en feiende flott artikkel om dieselbiler vs elbiler her på Broom for et par dager siden.

Det vi også ser, er at de "lave" drivstoffutgiftene som fanboyza bruker som argument for hvor fortreffelig det er med elbil, betinger en ting: mulighet for hjemmelading. De som ikke har det, betaler dyrt for kommersielle ladetilbud - på den ene eller andre måten. For de som ikke har mulighet til hjemmelading, er det altså et åpent spørsmål om elbil i det hele tatt "lønner" seg. At mange kommer til å brenne seg på dette, er noe vi kan si med sikkerhet. Dette påvirker også etterspørselen etter brukte elbiler, med påfølgende verdifall ved salg.

Ja, leasing gir deg tilsynelatende en fordel, all den tid du kan "bytte" bil med relativt korte mellomrom, og tilsynelatende slipper unna en del av risikoen forbundet med tildels heftige verditap som følge av lansering av elbiler med stadig lenger rekkevidde osv.. Du slipper også tilsynelatende andre kostnader, som f.ex kostnadene som følger med å binde opp kapital eller ta opp et bil-lån. Hipp hurra sier noen....men er det egentlig helt sånn at de som driver med leasing gjør det for at du og jeg skal tjene på det? Svaret er et rungende nei, de sørger for å gardere seg selv og egen inntjening i alle ender. Leasingbransjen gir ingenting ved dørene, du kan være helt sikker på at du betaler for den antatte "fordelen" ved å slippe en del av risikoen. Nå kan det selvfølgelig være mange gode grunner til at leasing passer for noen, men det har sin pris.

Det beste alternativet ....som mange ikke tenker over...er at for de som ønsker seg en elbil som f.ex nummer to bil, gjerne som pendlerbil til og fra jobb, kan ha et svært så gunstig bilbudsjett. Dette betinger to ting: begrense bruken av elbilen til en radius der man kan klare seg med hjemmelading og dernest...like viktig: legger opp til å beholde elbilen over mange år, gjerne til batteripakka er så redusert at bilens restverdi er minimimal. Ja, det ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2020-03-04 12:33:57 +0100

Sett: 93 ganger

Sist oppdatert: Mar 04 '20

Antall visninger