0

Hvordan er verditapet på typiske familiebiler som Touran og S-MAx med diesel i dag?

spurt 2020-03-01 20:36:47 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! Vi er en familie som sist sommer økte fra 4 til 5stk og som nå er (tvunget) på jakt etter en ny familiebil. Vår store utfordring er at til sommeren når minstemann skal over i en bakovervent bilstol vil vi ha 2 barn i bakovervente bilstoler. Vi har i dag en Passat B6 som vi er veldig fornøyde med, men som i de fleste biler har den kun ISOFIX fester på hver side bak og da blir midtsetet utilgjengelig for eldstemann. Vi ser oss derfor nødt til å bytte ute ut Passaten vår mot en annen bil som har ISOFIX fester på alle setene bak. På bakgrunn av prisklasse, plass innvendig og bagasjerom, og det nevnte kravet til ISOFIX festene har vi pr. i dag landet på 3 "nybrukte" biler: VW Touran, Ford S-Max og "nye" Peugeot 5008. Vi har prøvekjørt alle 3 og er veldig fornøyde med de alle. De har alle sine fordeler og ulemper, men felles for dem er at de dekker alle behovene våre. Vi kjører en god del ila et år og det er kun aktuelt med diesel. Planen er å ha denne bilen til mellomste skal over i en forovervendt bilstol, altså ca.2-3 år. Ettersom vi ikke har noen favoritter blant disse tre bilene og siden vi ikke har tenkt å ha bilen lenge er vårt store spørsmål til deg: Hvilken av disse 3 bilene tror du vil ha det minste verditapet? Er det Peugeot fordi det er SUV folket vil ha? Familiebiler som Touran og S-Max selger ikke så godt lengere og Ford skal vel ikke fornye S-Max heller har jeg lest rykter om. Samtidig leste jeg nylig et innlegg fra en av deres kollegaer som kjøpte seg en ny S-Max, den med 4hjulstrekk. Er det verdt å spandere på seg de dyrere modellene for å minske et potensielt verditap? Ettersom disse bilene ikke eksisterer i vår prisklasse som hybrider og vi er nødt til å gjøre dette snart, er vi redde for å kjøpe det som i dag ses på det norske markedet som en ukurant bil og få en lite hyggelig overraskelse når vi skal selge den igjen om et par år. Håper du forstår problemstillingen vår.

Mvh, Christian Marin

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-03-02 00:05:49 +0100

Å spå om fremtidig verditap er litt som å tenke på et tall. Det skal ikke mer til enn at politikerne hiver på noen hundrelapper ekstra på årsavgiften på dieselbiler før det - uforståelig nok - gir seg utslag i redusert etterspørsel og derav følgende høyere verditap. Min subjektive oppfatning er at de bilene du nevner vil ha et relativt sett likt verditap, altså prosentvis lite forskjell. Dersom det er svært viktig å avklare hvem som trekker det lengste strået, er det ikke verre enn å få en titt i "Rødboka" hos en bilforhandler, og sjekke verditapet på tilnærmet like premisser. "Tilnærmet", fordi selv ubetydelige ting som fargeforskjell kan gi utslag på prisen man oppnår ved et salg. At VAG står klart sterkest i det norske markedet, er uansett et moment du bør ha i bakhodet.

Du kan også gjøre et søk på finn.no, det vil gi en pekepinn. Men husk at dette er historisk verditap, hva som skjer i fremtiden er som nevnt over, belemret med en ikke ubetydelig usikkerhet. Ellers er det en måte å minimere verditapet pr år / pr kilometer på: om dere beholder bilen litt lenger enn 2-3 år, sprer dere overgangskostnaden over flere år. Fort gjort å glemme, men reg. avgift og forhandlers tillegg utgjør lett en betydelig kostnad. Denne kostnaden betaler dere når dere kjøper en "ny" bruktbil hos forhandler, og dere får den ikke igjen når dere bytter inn bilen. Sånn er det bare, noen vil si at dette er en "naturlig" del av verditapet, men faktum er at denne kostnaden blir fordelt over flere år / flere kilometer om man bytter med fire års mellomrom fremfor to år. Og bare så det er sagt: reg.avgift bortfaller ikke ved privat salg. Rett nok er prisnivået noe lavere, man betaler ikke for forhandlers fortjeneste, garanti osv, så man "sparer" kanhende litt...

At man kan "spare" ved å kjøpe en dyrere versjon, f.ex en firehjulstrekker? Kanskje, men glem ikke at det på ingen måte er gitt at man får igjen 100 % av det man betater "mer for å få det være seg firehjulstrekk eller annet utstyr. Ja, om det er populært utstyr på salgstidspunktet...da vil etterspørselen for bilen være større og du kan oppnå høyere pris. Men vil du få så mye høyere pris at du tjener på det kontra en helt vanlig bil? Da ville jeg nok heller tenkt i retning av 7-seter, det er populært hos mange barnefamilier, praktisk for dere også, og etterspurt den dagen dere vil selge bilen igjen. Hvorvidt diesel er "ukurrant" er et åpent spørsmål, i store deler av landet er det sånn at de aller fleste kjører både 30 og 40.000 i året. Elbil passer ikke oss som som på landet, med norske drivstoffavgifter står vi igjen med et alternativ: diesel. Dette vil neppe endre seg med det aller første, men regn med at en forhandler i bynære strøk vil forsøke å gjøre "fratrekk" ved innbytte....skal du bytte inn en dieselbil, bør du gjøre det ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Hei, tusen takk for svar og gode råd! Tar dette med meg videre i jakten på ny familiebil.

Christian Marin gravatarbildeChristian Marin ( 2020-03-10 20:46:11 +0100 )rediger
0

besvart 2020-03-02 10:20:25 +0100

Snakker om sola....så skinner den :-) Sjekk en feiende flott artikkel på Broom i dag....etterspørselen etter brukte dieselbiler går rett til himmels! Hvilken overraskelse...avstandene ute i vårt langstrakte land lar seg IKKE oppheve over natta av politikerne! Om dette er en trend som vil vare, er som nevnt over, vanskelig å si noe om, men det er lov å håpe! Det er jo så enkelt som at når det selges færre nye dieselbiler, vil det bli færre brukte dieselbiler i markedet. Gitt at etterspørselen fortsetter å holde seg på et ikke ubetydelig nivå, vil verdifallet for dieselbiler kanhende gå tilbake til gamle, gode tilstander...dengang dieselbiler var uforholdsmessig dyre på grunn av vektbaserte avgifter. Da var det få brukte i markedet, med lavt verditap til følge :-) Krøss fingra, du og jeg er neppe de eneste som bor sånn at diesel er det beste alternativet!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar