0

Tvist med forhandler

spurt 2020-02-29 16:50:42 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Juli 2018 kjøpte jeg en Ford Focus, (bensinmotor) 2016 modell fra Ford forhandler. Selger reklamerte med at jeg skulle få en ny service med i prisen som skulle taes før jeg kunne hente bilen. Dette ble også skriftliggjort i salgskontrakten. Den servicen ble ikke tatt (noe jeg først fant ut av nesten et år senere når jeg stod i Strømstad og ringte veihjelp. Veihjelpen sa da jeg ikke hadde krav på gratis veihjelp siden service intervaller ikke var fulgt. Når jeg nøstet opp i dette viser det seg at selger ikke var klar over når han solgte meg bilen at service allerede var tatt (i Januar, ca et halvt år før). Selger sa også at han pleier å være nøye med å informere kunder ved slike avvik, noe han tydeligvis ikke hadde gjort i dette tilfelle i og med at jeg hele tiden har vært overbevist om at service var tatt som avtalt, og neste service ville være juli 2019. Jeg fikk en del ekstrautgifter på sverigeferien bl. annet ekstra hotellovernatting siden jeg ikke turde takke ja til veihjelp når de sa det kunne bli dyrt. Men det jeg vil spørre deg om er følgende bilrelaterte ting i forhold til erstatningskrav jeg retter mot forhandler.

  1. Verditap: Bilen går fortsatt greit, men jeg syntes motorduren er litt annerledes enn når jeg kjøpte den. Dette kan være innbilning, men tanken på noe ekstra slitasje grunnet feil serviceintervall er der.. Jeg har også vært inne på tanken om å selge bilen, men vet jo at kjøpere "alltid" sjekker servicehistorikk. Da er det innlysende et minus for salget at det er halvannet år mellom to servicer (halvt års avvik). Jeg er ikke fagmann, men har i mitt krav anslått samlet verditap til kroner 10 000 kr (jeg ga nesten 188 000 kr for bilen i 2018). Føler du på bakrunn av min beskrivelse at den summen er realistisk eller for høy/lav?

  2. Bilen er førstegangsregistrert 24 mai 2016, og servicer før jeg kjøpte ble tatt februar 2017 og Januar 2018. Neste service tok jeg hos forhandler først Juli 2019 av grunner nevnt ovenfor. Forhandler sier i ettertid på mail at han har sjekket med importør som sier at alle servicer er fulgt innenfor tid og km. Også den jeg tok Juli 2019. (begrunner det slik jeg forstår det med at dette kan sees i forhold til registringsdato som er 24. mai. Men når jeg spør Ford kundeservice sier de noe helt annet: De sier at når en service blir tatt før tiden så blir denne nye datoen gjeldene for når neste service skal taes (Har også spurt garnantiannsvarlig hos en annen Ford forhandler som ikke forstår at de kan si servicer er fulgt). Hvem tror du har rett her? Håper på et raskt svar. Mvh Eivind

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-03-01 15:53:25 +0200

Om vi skreller oss ned til det egentlige problemet, har du kjøpt en bil som har en mangel. Om denne er vesentlig eller ikke, er et springende punkt, men når vi ser på hva bransjen selv regner som "vesentlig" når man skal gjøre en verdivurdering av en bil, fremstår det for meg som om dette må regnes som "vesentlig" manglel i kjøpslovens forstand. Dette har som du sier betydning for bilens verdi, og det har påført deg utgifter. I tillegg har du et potensiale for at det har oppstått feil som følge av manglende utført service.

Det siste punktet fremstår som subjektivt, du bør nok uttrykke deg litt sterkere om du skal gå videre med saken: å synes er ikke nok, du bør undersøke hva som faktisk skulle vært gjort, og sammenholde det mot "overkjørt" serviceintervall. Det er så enkelt som at dersom bilen er kjørt si 60.000 før noen så mye som sjekka olja, da foreligger det et meget, meget konkret problem. Med en dieselmotor ville du hatt graut istedetfor olje! Men i og med at motoren tydeligvis ikke har rasa ennå, vil "djevelens advokat" nok si at skadene erbegrenset. Du kan eventuelt innhente en uttalelse fra NAF, det er et par grep man kan gjøre for å foreta en enkel sjekk av en motor.

Uavhengig av dette, det er i store trekk to måter å håndtere dette på. Det ene er en forhåpentligvis positiv dialog med forhandler, der dere kommer frem til et kompromiss begge kan leve med. Om dette ikke er mulig, finner du fremgangsmåten HER: https://www.forbrukerradet.no/forside...

Ha også i bakhodet at dette uansett dreier seg om forholdsvis lave beløp, altså i størrelsesorden noen titusenlapper. Det innebærer at det for begge parter vil være fornuftig å komme til enighet utenfor rettsapparatet. Langt de fleste forhandlere forsøker å ta vare på sitt gode navn og rykte og opptre på en seriøs måte, så du skal ikke se bort fra at du finner en god løsning om du tar opp saken på en god måte med forhandler. Om du føler deg uttrygg, får du med deg en god venn. Om du er NAF-medlem....en god investering...søker du råd hos NAF på forhånd. Husk at det kan være flere gode løsninger, en mulig løsning kan være at forhandler kjøper bilen tilbake og gir deg en grei deal på en annen bil. Som sagt: et kompromiss begge kan leve med. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar