0

Hva er det "riktige" bilkjøpet på trangt budsjett?

spurt 2020-02-27 19:34:50 +0200

Innad i familien, på både min egen side og konas side er det uenigheter om hva som er det "riktige" bilkjøpet for oss. Vi har for øyeblikket ikke bil og venter vårt første barn. I den anledning så tenker vi at vi må på inn på bilmarkedet.

Vi har lite egenkapital så store deler av kjøpesummen blir lån. For oss er driftsikkerheten viktig da dyre bilutgifter er svært uønsket i et allerede trangt budsjett. Argumentene med å gå for en elbil type Leaf eller e-Golf er at det gjerne fortsatt er garantier igjen ved kjøp, men hvor en fort må opp i rundt 200.000,- og plass i bilene er begrenset mtp barnevogn m.m.

Å gå for en større fossildrevet bil til en billigere penge (100.00,- eller lavere) løser disse problemstillingene, men som jeg ser med min far og andre svogere så går de nå bare noen år etter å ha kjøpt med en bil som man på en måte kan si "venter på at det skal skje noe med". De er alle veldig flinke bilfolk som er gode på å ta vare på bilene sine, så det står ikke på det.

Kan på en måte si jeg havner i det spørsmålet: Hva er beste kjøpet å gjøre nå mtp langsiktig investering i en bil som man til en viss grad kan forvente det ikke vil være dyre feil ved?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-02-27 23:47:01 +0200

Ut fra nært forestående famileforøkning og stramt budsjett er det et spørsmål som melder seg: har dere kontroll på andre utgifter? Barn er på ingen måte gratis, i tillegg kan dere få behov for større bolig. Dette er ting dere bør tenke nøye gjennom før dere stifter ny gjeld for å kjøpe bil. Dere bør også ha et forhold til hva dere har tenkt å bruke bilen til - det vi kaller "kjøremønsteret". Bor dere på landet, med tildels mye langkjøring, er elbil neppe spesielt fornuftig. Med stramt budsjett vil det også være et absolutt må-krav å ha mulighet til hjemmelading.....lading på kommersielle ladestasjoner er som dere kan lese på Broom, knalldyrt. Ellers kan dere IKKE lade på en vanlig stikk-kontakt, dere må ha en forskriftsmessig innstallasjon...dette koster fort-vekk 10-15.000 kr.

Når det er sagt, dere kan finne elbiler til rundt 100.000 som har mange år igjen. F.ex E-Golf er nok den som passer best til barnevogn i dette segmentet, det er såvidt plass til barnevogna i bagasjerommet, og det er plass til barnesete i baksetet....jolly fine. Men rekkevidden på eldre elbiler er begrenset, optimistisk sett snakker vi om typisk 150 km eller mindre.

Strengt tatt får dere mer for pengene med en konvensjonell bil, om dere ikke har for mange fordommer er Skoda Roomster hhv Skoda Octavia, evnt Fabia stasjonsvogn, gode valg for en barnefamilie. Mye bil for pengene, greie biler å ha med å gjøre. Få med dere en bilkyndig venn og finn dere et godt vedlikeholdt, rustfritt eksemplar, så har dere bil i mange år. Jeg ville jo sagt at en dieselbil er det beste, men bensinversjonene gjør også det de skal. Dog er det et unntak: 1.4 benziner med kamkjede kan være spennende....dette gjelder typisk biler fra før 2014. Men alt dette skal d bikyndige famile vite. Ellers er det ikke rasjonering på biler, husk bare at populære biler ligger høyere i pris. F.ex en Volvo V50 er mindre ettertraktet, der kan man gjøre gode kjøp.

At man trenger å "vente på at noe skal skje"? Vel, noen har det sånn. Selv har jeg store deler av livet hatt lite penger til overs til bil, meget godt brukte biler har vært løsningen. Mange "eksperter" blant mine venner har rista på hue av mitt bilhold, men bank i bordet, selv om jeg har kjørt mer enn de fleste, har jeg kunnet kjøre uten de store problemene med de bilene jeg har hatt til kilometertelleren har visst rundt de 4-500.000. "Reparasjonsdumpa" som mange mener kommer etter 100.000 km, har jeg aldri opplevd. At man må skifte litt slitasjedeler...er jo helt greit! Hemmeligheten bak et greit bilhold ligger i å passe litt på bilen, spesielt dette med olje og oljefilter, og ellers kjøre med vett....bla aldri dra livskiten ut at motoren, spesielt ikke en kald motor. Det er også en god investering å sørge for understellsbehandling....fabrikkbehandlingen er aldri god nok.

Slik du beskriver situasjonen, fremstår rundt ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

Statistikk

Spurt: 2020-02-27 19:34:50 +0200

Sett: 55 ganger

Sist oppdatert: Feb 27