0

Årsmodell 2015/2017 ?

spurt 2020-02-27 08:50:50 +0200

anonym bruker

Anonym

Eg kjøpte i august 17 en DS 5 180 SPORT demobil kjørt 1500 km. Første gang reg febr/ mars 2017. Oppgitt fra forhandler at det var en 2017 modell. I forbindelse med overgang ti El- bil m/ innbytte fikk eg opplyst at bilen var en 2015 modell og dermed en sterkt nedsatt innbyttepris i forhold til en 2017 modell. Reg nr SV 78925. Chassisnr VF7KFAHWTFS518127. Modell: 1CB8A5TKQ09A021 DS 5 Blue Hei 180 aut. Kø Rubrikken for Årsmodell mrk 0. Lurer nå om eg har kjøpt en 2015 modell som en 2017 modell Betyr minst 100k i redusert innbytte pris. Forhandler påstår at det er en 2017 modell. Har lyst å stole på han, men tvilen gnager litt. Er kjempefornøyd med bilen men, men. Håper du kan hjelpe meg modell år på bilen min. Mvh Per Ottar Tofte Flaktveitvegen 425 5134 Flaktveit

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-02-27 15:18:43 +0200

Her fremstår det som om gutta boys i elbilsjappa har brukt "Rødboka" og lagt de tabellene som finnes der med forskjellige serienummmer osv til grunn for å hevde at bilen er en "2015" modell. Om dette er "korrekt" eller ei, er vanskelig å si på stående fot, men det ville ikke være første gang at disse oppslagsverkene for "listepriser" har sine egne, helt unike oppfatninger av et begrep som den norske bil- og takstbransjen omtaler som "faktisk årsmodell. I ditt sted ville jeg tatt dette opp med forhandler, og bedt om en skriftlig bekreftelse for når bilen faktisk er produsert, når den er importert /fortollet osv....og ikke minst....om denne bilen teknisk sett er en "2015 modell" eller en "2017 modell".

Hvis ikke forhandler vil svare på dette, henvend deg til importøren eller fabrikanten. Dette er uansett noe du bør ha kontroll på både i forhold til eventuelt senere salg av bilen, men også i forhold til f.ex en skadetakst ved kondemnasjon. Skulle det vise seg at bilen faktisk er 2 år eldre enn det som er opplyst ved inngåelsen av kjøpekontrakten, har forhandler forsømt seg overfor deg. Her kommer forbrukerkjøpsloven inn i bildet, du har 5 års reklamasjonsrett. All den tid det dreier seg om relativt betydelige summer her, bør du påse å opptre ryddig....gjøre de rette tingene i rett rekkefølge. Her finner du hvordan du kan gå frem: https://www.forbrukerradet.no/forside...

Bakgrunnen for problemet her er nok i stor grad at de norske "fagmiljøene" forholder seg til det noe kunstige begrepet "årsmodell", mens man i Europa legger begrep som "Baujahre" (byggeår) , "Baureie" (modellserie) og "erstzulassung" (førstegangsregistering) til grunn for alle slike vurderinger. Det merkelige er at den særnorske varianten blir praktisert på en slik måte at det aldri lønner seg for deg, man legger alltid en "bordet fanger" tankegang til grunn. Uavhengig av dette, du skal ikke betale for en 2017-modell og få i fleisen at bilen er to år eldre ved innbytte. Like viktig er altså dette med forsikringselskapet: du skal ikke betale en premie som legger en 2017-modell til grunn, og bli avspist med erstatning for en bil som er to år eldre ved en skade! Jeg har sett grelle eksempler på dette, der en bil som faktisk kostet nær det dobbelte å forsikre som en 1991-modell, ble vurdert som om den var to år eldre i det øyeblikk en totalskade var et faktum. At bilens originale dokumenter samt fabrikanten entydig bekreftet at bilen visserlig var en 1991-modell, ga takstmannen og forsikringselskapet som oppfant reklamen "en pris før, en pris etter" blaffen i.....man la oppslagsverket "norske bruktbilpriser" til grunn.....selv om den aktuelle bilen var bruktimportert og en helt annen bil enn den man forsøkte å legge til grunn for denne kvasivurderingen. Tro meg....du vil IKKE oppleve noe slikt.....få orden på dette snarest mulig!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-03-08 19:28:03 +0200

2015 / 2017 modell. Har rettet samme spørsmål til selger av bilen og annen adekvat forhandler. Spørsmålet var om når bilen var produsert og fortollet. Selger opplyser bare at reg år er modell år, og at de ikke har andre opplysninger om bilen. Synest det er meget merkelig, da en idag kan spore en kotelett tilbake til grisebingen. Det andre forhandleren hadde ingen problemer med å oppgi det eg spurte om. Bilen er produsert 060815 og tolldeklarert 010915. Registrert ultimo febr 2017, hvor bilen har vært i mellomtiden ( ca 1 1/2 år) får jeg ikke svar på Håper dere kan hjelpe meg med differansen på en 15 modell kontra 17 i forbindelse med privatsalg. Føler at selger har holdt tilbake relevante opplysninger om bilen, da eg kjøpte den. Tror også at det har økonomisk konsekvenser for meg. Er nok en forskjell i pris på en 2015 modell kontra 2017 modell . Eg kan neppe ta sjansen på å selge den som en 2017 modell, når eg nå vet produksjons dato. Mvh Per Ottar Tofte.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-03-08 19:28:03 +0200

Har nå fått bekreftet at bilen min er produsert 060815 og tolldeklarert 010915 og registrert første gang 23 217, nesten 1 1/2 senere. Eg kjøpte bilen i aug 2017 i den tro at det var en reell 17 modell. I forbindelse med eventuell overgang til El-bil får eg innbyttepris basert på 2015 modell. Nå blir det forsøk på privatsalg, men føler eg ikke kan selge den som 2017modell. Håper dere kan stipulere forskjell i pris på bilen som 15 modell kontra 17 modell. Få identiske biler på Finn, men Grimstad Bil har en som er produsert 230117 . Helt lik bil, kjørt 25k km for 359k. Forhandlerpris med 30 mndrs garanti. Takknemlig for et estimat på prisforskjellen på 15 modell og en 17 modell.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-03-08 21:31:47 +0200

Nja,....som du sier, dette kan oppleves som merkelig, men den underliggende årsaken er altså at det har utviklet seg en uskikk i den norske bilbransjen, der man misbruker det særnorske begrepet "årsmodell" både ved salg, men også ved innbytte hhv kondemnasjonstakst. Som mange har erfart på den harde måten, man betaler dyrt for si en 2017-modell....forhandleren skjuler...helt bevisst...at bilen er to år eldre. I det øyeblikk du skal bytte inn bilen, gjerne hos samme forhandler, får du plutselig slengt i fleisen at bilen er en "fakitisk 2015-modell" og en "overligger", med påfølgende reduksjon i innbytteprisen. Jeg har dessverre ikke tilgang til oppdaterte versjoner av "Rødboka" sånn uten videre, men du bør kunne få et svar hos en forhandler. Selv om det er en relativt sjelden bil, du skal ikke se bort fra den finnes i boka. En måte å gjøre det på, er jo å ta en telefonrunde til flere forhandlere, gjerne også en aktør som Oslo Bilauksjon. Spør gjerne om en årgang "av gangen", det kan være lettere å få et konkret svar da...man er mer interessert i kunder enn å svare på spørsmålet om en 2015-modell vs en 2017-modell....da lukter man lunta....og gir et svevende svar for å unngå å henge ut "kolleger".....bilbransjen er sleipe sånn......

En annen måte å få et estimat på, er å legge prosentvis årlig verditap til grunn. HER finner du et par ord om aktuelle prosentsatser....tviler på om din bil taper seg mer i verdi....det er en gild bil! https://www.smartepenger.no/bilokonom... Min subjektive oppfatning er at det du har opplevd, helt klart er en "vesentlig mangel" Jeg ville som et minimum bedt om et råd hos forbrukerrådet og tatt det derfra...eksempelvis ved å forsøke å komme i dialog med de som solgte deg bilen. Får man til en minnelig avtale og et kompromiss begge kan leve med, sparer man mye tid og penger. Å gå videre med saken er mulig, men man skal vurdere nøye hva man kan vinne kontra hvor mye det vil koste i tid og penger - hele veien!

Forøvrig har du helt rett, som en ærlig mann selger du ikke denne bilen som en 2017-modell. Men du kan opplyse om de faktiske forholdene, og avertere den som førtesgangsregistert da og da osv.. Den har jo ikke vært på veien de to årene fra 2015 til 2017, den bør altså ligge noe høyere i pris enn tilsvarende 2015-modeller. Du går uansett på en smell, i den forstand at du sitter med regninga for to års verditap, mens den opprinnelige selgeren har putta en tilvarende gevinst i egen lomme forlengst. Sånn er det bare, og dessverre...dette er ikke et enkelstående tilfelle.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-03-18 09:59:25 +0200

Har nå fått bekreftet at bilen min er produsert 060815 og tolldeklarert 010915 og registrert første gang 23 217, nesten 1 1/2 senere. Eg kjøpte bilen i aug 2017 i den tro at det var en reell 17 modell. I forbindelse med eventuell overgang til El-bil får eg innbyttepris basert på 2015 modell. Nå blir det forsøk på privatsalg, men føler eg ikke kan selge den som 2017modell. Håper dere kan stipulere forskjell i pris på bilen som 15 modell kontra 17 modell. Få identiske biler på Finn, men Grimstad Bil har en som er produsert 230117 . Helt lik bil, kjørt 25k km for 359k. Forhandlerpris med 30 mndrs garanti. Takknemlig for et estimat på prisforskjellen på 15 modell og en 17 modell.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2020-02-27 08:50:50 +0200

Sett: 61 ganger

Sist oppdatert: Mar 18