0

2008 mod 170000km

spurt 2020-02-26 12:34:51 +0100

anonym bruker

Anonym

Service er som kjent dyrt. Derfor lurer jeg på om det er verdt det. Hva gjøres egentlig foruten bytte av diverse filter og olje? Ser at jeg kommer bedre ut av det økonomisk ved å benytte tilbud fra NAF.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-02-27 00:06:26 +0100

Ja, vi er vel mange etterhvert som har oppdaget at begrepet "service", spesielt når den blir utført ved et merkeverksted, har en tendens til å innebære at man betaler bilen mange ganger. Med henblikk til hva som blir gjort, burde dette være beskrevet i bilens servicehefte. Sånn er det ikke alltid, bla VW skriver ikke et kløyva ord om hva som skal gjøres ved de respektive servicene. Bedre blir det ikke av at serviceprogrammet blir behandlet som om det var en militær hemmelighet. Ikke fremgår det av fakturaen heller....derved blir du som kunde blir fratatt enhver mulighet til å kontrollere at jobben du betaler dyrt for, faktisk blir gjort....enn si om alle punktene er like relevante.

Den bilen du har, er en grei bil, i ditt sted ville jeg helt klart valgt et velrenommert tredjepartsverksted fremfor merkeverksted. Der vil du normalt sett også kunne få et bedre innsyn i hva som faktisk ligger i en "service", og når de respektive tingene skal utføres / sjekkes. Når du har en slik oversikt, kan du eventuelt velge å gjøre deler av jobben selv....gitt at du er en nogenlunde oppegående hobbymekaniker. Så kan du heller bruke verkstedet til det resterende. En pekefinger: kjenn din egen begrensning, om du ikke er tilstrekkelig bilkyndig selv, setter du opp et "serviceprogram" i samråd med verkstedet. NB_ benytt ALLTID et autorisert verksted!

Noen vil helt sikkert mene at dette vil gjenspeiles i "serviceheftet" og redusere verdien på bilen, men når du har en såvidt gammel bil og har kjørt den 170'.....om du tenker å beholde denne bilen noen år til, og kjøre 2-3-400.000 til...vil innsparinga raskt være høyere enn eventuelt økt verditap fordi du ikke har dyrekjøpte stempler fra merkeversktedet i serviceheftet. For alle praktiske hensyn, stempel og dokumentasjon fra et hvilket som helst autorisert verksted bør være like mye verdt.

Ellers har du helt rett, det er mulig å komme svært mye bedre ut av det ved å benytte tilbud både fra NAF og andre aktører. Et godt eksempel er olje: det er ikke uvanlig med høyspesifiserte oljer i dag, på unevnelige merkeverksteder koster denne olja opp til dobbelt så mye for en eneste liter som du betaler for en hel dunk med 4-5 liter på tilbud hos andre aktører, det være seg maskinforretninger eller bildeler.no. Det betinger jo at du skifter olja sjæl. En annen ting er jo at olja og timeprisen som oftest så alikevel er mye billigere på tredjepartsverkstedet. Det er så billig at man kan føle at det ikke er noen vits i å gjøre jobben selv :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger