0

Daukjørt bil

spurt 2020-02-26 11:53:42 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Før kunne man høre at en bil var daukjørt. Gjerne hvis en eldre mann hadde hatt den. Og at med litt aktiv kjøring kunne få den litt kvikkere igjen. Hva var greia? Var det noe i det, og hva var det i såfall rent mekanisk? Hører ikke så mye om det nå for tida.

Mvh Reidar

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-02-27 00:25:16 +0200

"Noen" har opp gjennom årene innbilt seg mye rart. Faktum er at det nok under ekstreme omstendigheter kan samle seg opp en del koks i både motor og eksosanlegg, men at dette kan tilskrives eldre menneskers kjørestil alene....? Nada....glem ikke at vi lever i det landet i Europa som har nest lavest gjennomsnittshastighet i veinettet. Den eneste nasjonen som ligger dårligere an enn hos, er Malta. Det burde jo si en del?

Derved kan det til tider være noe koks både her og der i en norsk motor, det har bla vist seg ved jevne mellomrom når Ola Dunk legger ut på bilferie til andre land der tempoet i trafikken er et helt annet enn her hjemme. Autobahn og "fri fart" får jo frem en formel1-kjører i selv den største idiot! Konsekvensen av å gi bånn gass på en bil med sot på stempeltoppene har ofte vist seg å være overoppheta stempler med påfølgende høl i stempelet eller andre festlige ting :-) Moralen er, at "litt aktiv" kjøring meget vel kan vise seg å være mer skadelig enn "gubbekjøring" :-) Som ellers i livet, det beste er å finne den gylne middelvei: kjøre med vett og unngå å overbelaste motor og drivlinje gjennom "aktiv kjøring"....også kjent som "idiotkjøring". Jeg bare nevner det: jeg har bla hatt en Passat B5 som rulla snaue 500.000 problemfrie kilometer. Jeg er på ingen måte noen sinke i trafikken, men kun eneste drivledd måtte skiftes i løpet av disse kilometerne. Bilen ble forøvrig smadret...da kjørte jeg fremdeles med bla original clutch. Mens en ungdom i "nabolaget" som kjøpte en bil av samme sorten, ikke engang kjørt de 100'....presterte å kjøre i støkker begge drivleddene foran og clutchen i løpet av de første 24 timene han hadde bilen....med litt "aktiv" kjøring, bla 8-tall på en parkeringsplass.

En annen ting som er undervurdert blant "spreke" sjåffører, er betydningen av ALDRI å trekke høye turtall før motoren og olja er gjennomvarm. Dette kan ikke understrekes sterkt nok. Likevel...det er de som innbiller seg at dette også er "daukjøring".....sier ikke mer :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar