0

Brukt S-Max 2010/2011

spurt 2020-02-14 11:53:35 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny,

Vi er som mange andre, en voksende familie og trenger større bil med budsjett på 100.000,-

Som bilinteressert har jeg gått gjennom de fleste biler i MPV-klassen, og gjengangeren er at S-Max er den soleklare favoritten til både anmeldere og kjøpere.

Jeg ser på rimeligere utgaver av 2010/2011-modeller, altså faceliften. Disse bilene er gjerne kjørt 150-200.000km. Er det noe jeg bør være obs på, utenom bremser, klosser og registerreim?

På forhånd takk.

Mvh Morten

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

6 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-02-14 12:06:32 +0100

Jepp Ikke velg 1,8 diesel motoren den er plaget med havari. Velg helst 2 liter med 140 hk eller mer de er skuddsikre men må ha reg reim bytte ved 200 000 km de også. Ellers er de plaget med galvslipp spesielt nederst på dører og langs kanalene. Svinghjul clutch er også greit å sjekke spesielt for de som har dratt mye med tilhenger eller kjørt mye på lavt turtall ved lav fart. Høres lett ved en karakteristisk extra knakkelyd og forandring av lyd når man trykker inn clutchen, ellers er de egentlig bra, sjekk også fjærbeins lager ved å svinge frem og tilbake de er produsert i plast og er litt skjøre.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-02-14 12:14:51 +0100

Mange takk for godt og utfyllende svar!

Den 1,8 diesel vet jeg fra min tidligere Mondeo at har vært trøblete. Veldig lyst på 140hk, men utfra pris og årsmodell tilsier at 1,6 er hva vi får. Trekker sjelden noe og sjelden full bil, så tenker det bør gå, selv om det ikke er noen lyskryss-racer.

Ser mange av modellene i spekteret jeg leter, har byttet reg.reim, og noen clutch/svinghjul. Tenker at så lenge dette er i god stand, kan resten byttes selv. Virker forøvrig som en svært driftssikker bil, og derfor jeg spør, da det ligger nesten farlig lite negativt om S-Max på nett.

Er det noe som tilsier at en bør kjøpe 2010 (facelift), eller kan en like godt kjøpe forrige utgave?

Husker Autofil-Larsen alltid sa at siste modell før facelift som regel var den beste, og ser poengene, samtidig som jeg tenker at det er mange gode grunner for en facelift, også utenom kun det estetiske?

Mvh Morten

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-02-14 12:36:16 +0100

Tror ikke Larsen mente facelift tror heller han snakket om modell bytte, joda er ofte litt redesignet inni og utenpå men tror det dreier seg mest om nye led lys fremme og i baklykter samt noe stasj inni. Joda utrolig hva de får ut av en 1,6 liter men den må jobbe mere og bunndrag kan ikke samenlignes med en 2,0 liter men ditt valg det. Glemte å nevne det men vær litt obs med klossene fremme de kan se fine ut på innsiden men er nesten på stålet på innsiden. Har sett det flere ganger. Onkel til kona har en Mondeo 2,0 liter 140 hk den har rundet 420 000 km så sier seg selv at det er bra motorer alt orginalt foruten generator (friclutchen) og drivreim til generator og vann pumpe. Glødeplugger er litt vriene å bytte men da hadde den gått 350 000 km.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-02-14 12:50:20 +0100

Du er nok inne på noe der, og av hva jeg kan se er det samme karosseri. De øvrige nyhetene som LED, Isofix i alle 3 seter bak etc. er ikke noe jeg må ha.

Takk for tips, skal sjekke klossene ekstra nøye, selv om dette alltid er et greit sjekkpunkt på brukte biler.

Er det slik at etter din vurdering og motorteknisk, så er det å anbefale en 2.0 liter et par år eldre enn 1,6? Ser helt klart poenget, og tenkt tanken selv på at slitasjen nok er større på en mindre motor. Ser jo for meg og ha bilen til den tar kvelden.

Mvh Morten

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-02-14 13:45:24 +0100

Hei Morten Ble litt feil det med klossene, de kan se fine ut på utsiden men være på stålet på innsiden så var den feilet rettet opp. Stasj er en smak sak som man uansett ikke har så mye bruk for mere kjekt å ha prinsippet. 1,6 gjør en hederlig jobb og er dere mest 1 eller 2 i bilen går det helt fint det. De første 1,6 tdci hadde turbo problemer på grunn av utformingen av bunnpanne samt at smørerør til turbo gikk under og sammen med eksosen samt at man måtte ettertrekke bolter til diesel dysene da de faktisk ble løse etterhvert. Mener alt dette er rettet på etterhvert så driftsmessig er det en bra liten sliter og går nesten på diesel lukt ved litt snill kjøring. Halve verdens bilpark har en eller annen variant av denne motoren fra PSA Group.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-02-17 09:03:15 +0100

Hei. Skjønte at det nok var innsiden som kunne være på stålet ;)

Takk for gode svar, og utfra bruktmarkedet kan det dog se ut til at både 1,6 og 2,0 holder godt på kilometrene. Ser nok for meg en 2,0 nå etter å ha sett litt rundt og forhørt meg. Har tidligere erfaring med 1,8 tdci, og den var helt ok. Hadde også VAG sin 1,6 TDI, som absolutt var i minste laget på en Passat stv. Så mtp at vi er 4 faste (2små og 2store) i bilen til enhver tid, og pluss litt bagasje, tenker jeg det kan være greit med litt moment.

Så kommer det store spørsmålet, som på bruktmarkedet ikke ser ut til å ha så mye for prisen å si. Nemlig manuell eller automat-girkasse. Alltid hatt manuell på Ford, og vært utrolig fornøyd med dem.

Vet du hvordan automatkassa er på 2006-2010? Tenker umiddelbart enda flere ting som kan skjære seg over et langt livsløp, og heller egentlig mest mot manuell.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger