Tiguan er (ofte) relativt sett dyr, men ellers en grei trekkvogn med 2.0 TDI. Passat Alltrack likeså, men jeg ville helt klart gått for manuell kasse her....DSG og såvidt tungt slep er dårlig karma. Ellers er både Outlander og Mazda Cx5 gode trekkvogner. Mazda er nok outsideren her, pålitelig, mye bil for pengene og kanskje den mest trekkvillige motoren her, selv om forskjellene ikke er store. Diesel Subaru ville jeg ikke gamblet på, bla fordi motorene ikke har vært problemfrie. I tillegg er det flere kjente svakheter. XTrail har ikke spesielt mye anvendbar kraft, Kia ville jeg også unngått.
The bottom line er at du nok helst burde hatt et høyere budsjett og satset på Landcruiser, spesielt om du kjører mye med slep og langt. Men du vil vel gjerne i gang med hobbyen raskest mulig. Et godt "stailltips" når du kjører med tunge slep og en forholdsvis "vanlig" bil er å la motoren gå litt på tomgang når du kommer frem.....ikke stopp motoren tvert! Det er så enkelt som at topplokket kan bli uhorvelig varmt. Når du stopper motoren, stopper sirkulasjonen av kjølevæske, da kan topplokket vri seg. Det har skjedd før, og det kommer til å skje igjen! Ellers dreier mye seg om å kjøre med vett, ikke presse livskitten ut av motoren for å holde farta opp bakkene. Gir heller et par hakk ned og reduser farta sånn at du har et fornuftig turtall....ikke ligg bånn gass med turtelleren i peak...da blåser du både det ene og det andre før du får sagt kake! Et annet stalltips er om mulig å holde øye med både vann og oljetemperatur....om temperaturen stiger brått og brutalt over alle grenser er det et sikkert tegn på at du bør roen' litt. Lykke til, ikke så vanskelig som det høres ut!