0

Skal Toyota RAV4 hybrid være slik?

spurt 2020-02-13 07:30:41 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! I 2019 fikk vi oss en helt ny Toyota RAV4 hybrid og nå etter den har gått 15k km har den fått noen problemer. Den adaptive cruisekontrollen bruker i nedoverbakken motoren til å bremse og er det en bratt bakke går turtallet veldig høyt, noe som i de fleste tilfellene også overdører musikk og virker veldig sjenerende. I tillegg er det diverse knirkelyder i interiøret som til tider kan være veldig irriterende. Problemene med cruisekontrollen hadde vi med vår forrige bil også, en Toyota CHR. Er det vanlig at acc bruker motoren til å bremse? Lurte også på når den skal på service, de på Toyota sa hver 30k km, men i heftet står det at de anbefaler en mellomservice hver 15k km?

Hilsen Frode

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-02-15 18:09:07 +0100

Ikke uvanlig, i den grad noe er uvanlig her, er det turtallet. Hvorfor Toyota har valgt å gjøre det slik, kan man jo undres over, CVT-kassa kan være en medvirkende årsak. Jeg har en tysker med adaptiv cruise og manuell kasse, der fungerer adaptiv cruise problemfritt, også i nedoverbakke :-) Når det ikke er nok å bremse på giret, aktiveres bremsene. Toyota kan ha valgt en løsning der man prioriterer førstnevnte, og ikke aktiverer bremsene før man er pokka nødt. At CHR har samme problemet med turtall som en sinna veps i nedoverbakke, mer enn antyder at dette er et resultat av ovenfornevnte prioriteringer. Det er leit at dette problemet følger med som nissen på lasset når du kjøper en ny og feiende flott bil, en god kur mot å oppleve dette på ny, er grundig prøvekjøring neste gang!

Jeg ville uansett meldt inn problemet til Toyota...om tilstrekkelig mange opplever det som et problem, kan det være at man gjør noe med det ved en programvareoppdatering. Knirkelydene er a different matter, med en bil som ennå lukter nytt ville jeg tatt en samtale med forhandler og nevnt ordet "garanti" i samme setning som "knirkekjerre". Forøvrig har jeg aldri opplevd knirking som et problem i de Toyotaene jeg har kjørt opp mellom årene, du skal ikke se bort fra at dette er noe som er mulig å løse på en enkel måte. Mhp serviceintervaller ville jeg bedt om en oppklaring fra forhandler, såvidt vites bruker Toyota også en form for "longlifeolje". Det kan være at man har et serviceprogram der man sier som så, at de som kjører rundt 15' i året bør ta en årlig service, mens de som kjører lenger pr år....kan strekke serviceintervallet til 30'. Uavhengig av dette, jeg er blant dem som mener at det er høl i hue å kjøre så langt som 30' på motorolja...jeg bytter konsekvent olje og filter ved 15', maks 20' kjørte kilometer. Det er et relativt billig tiltak for å gi motoren et langt og lykkelig liv. Jeg må tilføye at jeg ikke kjenner serviceprogrammet til Toyota, men det er jo ikke verre enn å spørre om hva som ligger i "mellomservice" når du får klarhet i hva som er relevant for deg. Ellers synes det for meg som om du er en av dem som er trofast kunde hos Toyota og bytter bil relativt ofte, da vil det med stor sannsynlighet være det beste alternativet å la merkeverkstedet ta seg av service og vedlikehold...selv om det er litt dyrere enn tredjepartsverkster på kort sikt.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar