0

Dieselpumpe og kvalitet på norsk diesel

spurt 2020-02-11 11:20:49 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny

En kollega av meg har en Audi Q5 - 2010 modell. Dieselpumpa på denne røk for noen uker siden, og eier fikk prisoverslag fra Møller på kr 105.000,- for rep. Hinsides pris, synes vi her på kontoret. I den forbindelse har jeg googlet problemstillingen og finner flere tilfeller av dette problemet med Q5. Også Viking som tauet bilen, hadde flere eksempler. Bilen ble importert av en bilforhandler i 2015 og er kjørt ca 150.000 km. Har han noen reklamasjonsrett i forhold til denne skaden?

Et annet spørsmål som også har kommet opp i forbindelse med denne saken, er kvalitet på norsk diesel. Han har fått høre, hvis han hadde brukt en dieselrens en gang pr år, hadde ikke dette skjedd. Er det noe hold i dette?

Og siste spørsmål, jeg fyller som regel på Shell, og har alltid lurt på de 2 forskjellige kvalitetene på diesel hos dem, har det noe for seg å fylle den dyreste?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-02-11 12:15:17 +0100

Nå er det ikke sånn at dieselpumper ryker i tide og utide, derved er det overveiende sannsynlig at du kan friskmelde dieselkvaliteten. En ting som kan gjøre mye vondt, er vann i dieselsystemet, men det er en grunn til at dieselfitleret er der, på samme måte som det er en grunn til at man skal være nøye med å overholde skiftintervallet for dieselfilteret. At Viking hadde "flere eksempler" tenker jeg er mer en indikasjon på at Audi har hatt en underleverandør som en periode har levert pumper med en iboende svakhet. Dette forsterkes av at vi snakker om en bil som knapt nok er innkjørt.

Mhp reklamasjonsrett: du skriver ikke når i 2015 bilen er kjøpt, vi snakker normalt sett om 5 år når bilen er kjøpt hos forhandler. Oppskriften finner du her: https://www.forbrukerradet.no/forside...

Med utgangspunkt i 2015 innebærer det at kollegaen din må være LYNRASK....sørg også for SKRIFTLIG dokumentasjon....dette er såpass dyrt at man skal spandere en skriftlig henvendelse. Om ikke annet, så ringer man eller stikker innom for en forhåpentligvis hyggelig samtale. Deretter sender man et brev eller faks og viser til "hyggelig samtale" med referanse til temaet. Om din kollega likevel ender opp med å måtte betale moroa sjæl....se i retning Sverige eller Tyskland! Det kan bokstavelig talt lønne seg å ta bilen på tralle og kjøre den utenlands til reparasjon.

Mhp dieselrens: vær klar over at det er mange varianter over temaet, noen har et heller tvilsomt innhold. Generelt skal det være additiver i dieselen som også smører dieselpumpa....i hine dage heiv vi på litt totaktolje når vi kjørte på parafin eller tennvæske. Med en nyere dieselbil er det mange gode grunner til IKKE å hive på slike ting. Om man skal bruke s.k "dieselrens", skal man kjøpe det et sted der man kan være HELT SIKKER PÅ at man ikke kjøper noe bøff! Å fylle den billigste eller dyreste? Vel...forskjellene ligger i additiver, her hevder Shell (og f.ex Circle K) at det er additiver i denne dyre dieselen som reduserer forbruk....øker ytelsen...utretter mirakler. Har vi hørt den før? Slike produkter har vært der siden tidenes morgen. Ofte er det bare bøff. Andre ganger kan det ha noe for seg. Jeg har faktisk gått i fella og prøvd Statoils "de luxe" diesel en periode. Om det var noen forskjell? Overhode ikke. Jeg tenker at for f.ex koksing i motoren og DPF har kjøremønsteret langt større betydning. En dieselmotor liker f.ex ikke mye småkjøring, den trives best ved landeveiskjøring. Verdt å tenke på når man kjøper bil :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger