Nei....ingen manuell strammer her...vi snakker om en hydraulisk strammer som ideelt sett skal leve sitt eget liv. I gamle dager hadde man diverse tricks i ludo å spille på....sånn er det ikke i dag. I ditt sted ville jeg sjekket med den norske importøren om din bil har en motorversjon med det som for alle praktiske hensyn, er en kjent svakhet. Om den IKKE har denne svakheten, klapper du i hendene og kjører lykkelig videre. Har den svakheten, ville jeg sett over mot Sverige og fått et råd mhp hva du kan gjøre for å utbedre svakheten og fått en pris før du får et motorhavari. Dessverre er det slik at motoren må ut for å skifte denne strammeren, men det er vesentlig billigere enn en byttemotor.
Mhp NAF-kontrollen: dette står neppe på lista over det NAF sjekker. Ja, man kan "merke" det, om bilen rakler på tomgang når du starter den, er det et dårlig tegn. Om raklingen fortsetter når du sitter der og lytter si et minutt eller to.....er det et enda dårligere tegn. Med "rakling" mener jeg akkurat det, du kjenner det igjen når du hører det. Er du usikker, la en mekaniker lytte....han bruke ofte en form for stetoskop. Han vil kunne skille mellom normale lyder og det jeg kaller "dårlig tegn". Vær også klar over at du virkelig "merker det" om kamkjedet hopper over en tann eller tre, da er det som regel game over.