0

Hvordan er 2.0 diesel motorene til golf

spurt 2020-02-10 21:23:42 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg vurderer som første bil å kjøpe meg en golf og har hørt det er 2.0 literen som er det beste kjøpet i forhold til 1.2 / 1.4 og 1.6 ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-02-11 11:36:55 +0100

1.2 / 1.4 er som du vet, små benzinere. Greie på sitt vis, men de første hadde kamkjede og en strammemekanisme som må kunne kalles feilkonstruert. Dette er rettet opp på enkelte biler, andre har fått ny motor, og etter 2014 gikk man tilbake til registerreim. Skal du ha denne motoren, bør du altså sjekke at du kjøper en bil der dette problemet er rettet opp. Om du mener bensin er det rette, er 2.0 TSI det klart beste alternativet. Når det er sagt: med en bensinmotor må du jage mer turtall for å ha anvendbar kraft. Det gjør noe med drivstoff-forbruk og støynivå, og det gjør noe med generell kjørekomfort. For noen er det sikkert riktig, mens andre ikke kan få fullrost den komforten man har med en diesel som snurrer typisk 2000 o/m i hastigheter på nivå med absolutt høyeste fartsgrense her hjemme i Steinrøysa. Ikke bare det, du har også anvendbar kraft gjennom hele registereret, fra 1000 o/m på sjettegir og like opp til rundt 220 km/t. Den øvelsen gjør ikke benzineren tilnærmelsesvis like godt....der må man bruke girspaken heftig!

Gitt at vi snakker Golf 7, er det to versjoner: euro 5 og euro 6. Førstnevnte fikk opppdatert software etter dieselsirkuset, begge oppleves som identiske mhp forbruk og ytelse. Om du har mulighet, velg likevel euro 6......det har mest for seg i årene fremover. Automat eller manuell er en smaksak, 2.0 TDI fungerer godt med begge. Vil du ha litt ekstra skyv, velger du Golf GTD. Vær ops på en ting med DSG: om du tråkker litt hardt på pedalen når du starter, typisk skal ut på en sterkt trafikkert vei, vil du kunne oppleve at automatkassa sliter. Dette skyldes dels at drivhjula slipper, dels at antispinnsystemet ikke helt vet hva det skal foreta seg i gitte situasjoner. Dette er en øvelse som alle forhjulstrekkere med antispinnog automat sliter med....sånn er det bare. Løsningen er firehjulstrekk, med 2.0 TDI er det helt perfekt :-) Vær imidlertid ops på at du ikke får kombinasjonen automat og DSG sånn uten videre....det får du kun på alltrack-utgaven. Vil du ha automat og firehjulstrekk sammen med 2.0 TDI må du se i retning av Skoda.

1.6 TDI er grei nok, nok ytelse til å holde følge med trafikken ved norske fartsgrenser. God drivstofføkonomi, men....et stort men....du blir god til å gire! 1.6 TDI passer best med DSG. Når du også nevner "FØRSTEBIL": diesel er en atskillig bedre "begynnerbil" enn en benziner. Diesel fungerer best med et mer sedat og defensivt kjøremønster. Det er altså en mye bedre bil enn 1.4 TSI for å lære seg gode kjørevaner og ikke minst....unngå ulykker og fartsbøter. Den har vi vel vært innom tidligere. Ja, 2.0 TDI er lynkjapp, jeg har selv blåst forrige generasjon GTI i et lyskryss et sted, lenge leve firehjulstrekket....men mitt generelle råd er: kjør med vett....skaff deg erfaring....og ikke ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger