0

bmw diesel og reg.kjedeproblemer.

spurt 2020-02-06 13:57:00 +0100

Hei Benny. Er på jakt etter bruktbil til ca. 100,000 kr. Har lest om reg. kjede problemer på disse. Det er da snakk om n47 motor. Vet du noe om dette og evnt. hvilke modeller dette er på ? Mvh. Bjarte. Pensjonert Bilmekaniker.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-02-07 11:40:22 +0100

Jepp - dette er et j\kjent problem. Motoren har internbetegnelsen n47 og var dessverre belemret med en del problemer. BMW klarte ikke å løse dem før i 2012. Etter det ble de bedre, men ikke helt feilfrie da heller.

Det vi snakker om er problemer med kamkjedene. Hvilket fort kan bli veldig dyrt. I verste fall må hele motoren byttes.

Ellers så forekommer både turbohavari, tett partikkelfilter, også koksing .

For sistnevnte er det et dårlig tegn når den gule motorlampa tennes og man leser av feilkode 3FF0. Da er det ofte bare å fortelle sine nærmeste at det er uaktuelt å dra på Sydenferie i år...

Det som konkret gjøres for å løse problemet er demontering av topplokk og full rengjøring av ventiler, innsug og eksoskanaler, samt vakuumventil. Det koster ti-tusenvis kroner.

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Hei Dette gjelder alle modeller 1,3,5 og x3 2006 - 2012 2,0 N47 diesel. M47 diesel til 2006 har ikke disse problemene. Men som Benny sier ble bare tilsynelatende bedre etter 2012. Motor er snudd bak frem og nedre drev er sveiset på veivakselen forstå det den som kan. Mvh Kviasen

Kviasen gravatarbildeKviasen ( 2020-02-14 19:41:52 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger