0

Har sendt dette spørsmålet før, men glemte sende med min e-post adresse.

spurt 2020-02-01 13:52:49 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei

Håper å få svar på dette. Er det mulig at et nytt bilbatteri kan ha feil, slik at det skader/ ødelegger bilens dynamo, og er det mulig å måle/ påvise feilen.

Har en Mitsubishi Outlander 2005 model, en bil som ikke brukes mye. For en tid tilbake var bilen strømløs, og da jeg var klar over at bilens batteri var " godt brukt", kjøpte jeg et nytt hos Biltema. Jeg monterte batteriet selv, og startet opp bilen for å kjøre en tur. Etter ca 1 km kjøring, tennes ladelampe og indikator lampe for feil med bremsene. Jeg sto da stille i et lyskryss. Jeg valgte å kjøre bilen til et SnapDrive verksted jeg bruker som fast verksted. Etter å ha målt etter jordingsfeil diverse steder på bilen, konkluderte de med at dynamoen var gåen. At symbol for feil på bremser lyste var en sikkerhet funksjon, da bilen kunne gå tom for strøm som igjen medførte tap av strømkrevende bremsefunksjoner.

Jeg skaffet en brukt dynamo som ble montert, og alt var i skjønneste orden. Bilen ble kjørt ut fra verkstedet og parkert for natten. Neste morgen startes den opp, og etter kort tid, samme problem. SnapDrive ga opp feilsøking i blinde, og jeg flyttet bilen med hjelp av NAF til merkeverksted. De begynte også å søke etter jordingsfeil ect, man fant ingen feil.

Pris for en ny dynamo var 9000 NOK.

Jeg bestilte selv en ny dynamo fra Tyskland, da dette ble rimeligere, men jeg hadde også fått dårlige tanker om det nye batteriet. Men ingen kunne svare meg rundt dette, ingen hadde opplevd/ hørt om, at et batteri skadet bilens dynamo. Den nye dynamoen ble montert den 13 desember, men jeg ga også beskjed om at et nytt bilbatteri skulle monteres. Nå har alt vært i skjønneste orden i en ukes tid, så jeg tror mer og mer på at jeg har et nytt Biltema batteri som " kokte" istykker 2 dynamoer. Er det noe hold i tanken min?

Med hilsen

Frode Olsen , Trondheim frodehotmail@hotmail.com

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-02-01 20:07:01 +0100

Teoretisk kunne man se for seg at dynamoen røyk samtidig med batteriet. Når du har skiftet dynamo to ganger, og fellesnevneren er batteriet, er det nærliggende å tenke at batteriet er synderen. Enda mer når det faktisk fungerer etter at du skiftet batteri siste gang.

Jeg ville sett nærmere på dynamoene som har gått til Jesus, om f.ex diodebrua er svidd, har strømtrekket vært vanvittig stort. Om du ikke kan sjekke dette selv, vil et bilelektrisk verksted ofte kunne gi et svar relativt kjapt. Det som taler mot et slikt hendelsesforløp, er at et batteri normalt ikke vil svelge unna uendelig stor ladestrøm, selv ikke om det er helt utladet. Det er beskyttelseskretser i både bilens dynamo og regulator. Om det skulle oppstå en feil der batteriet likevel trekker fantastisk mye strøm, vil både batteriet og ledningsnettet bli veldig, veldig varmt. Slik du beskriver hendelsesforløpet, snakker vi iallefall om noen minutter før dynamoen sa "futt". Det er mao ikke umulig at du kan finne tegn på varmgang i batteriet, kablingen, koblingspunkter eller andre komponenter mellom dynamo og batteri.

I ditt sted ville jeg som nevnt over, sjekka hva som egentlig er skadet i dynamoene, i tillegg ville jeg spurt om det bilelektriske verkstedet kunne tatt en titt på batteriet. Der har man bla "boosterladere" som gir mye, mye mer strøm enn en hjemmelader....om batteriet svelger sinnsykt med strøm...vil man se det her. Nei, jeg har ikke hørt om noe slikt før, men en form for kortslutning er absolutt mulig. Har du kvitteringen, eventuelt bankutskrift, og kan fremlegge dokumentasjon, eventuelt slå fast at det er en feil i batteriet, kan du ta et alvorsord med Biltema.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger