Det korte svaret her er at fjærene....eller rettere....stålet i dem....ikke lenger er hva de engang var. I hine dage var det mykere stål i fjærene, jeg har selv kjørt flere Lada til end-of-life med originale fjærer. Mine ellers gode tyskere derimot....har gjennomgående hatt behov for nye fjærer, det være seg foran eller bak, iallefall en gang i løpet av min eietid. For meg har det vært naturlig å bytte bil etter 4-500.000 kjørte kilometer, fjærene har altså en "normal" levetid på 2-300.000 km med mitt kjøremønster.
Minst en gang har den underliggende årsaken vært at jeg ikke var oppmerksom på at demmperne foran på den aktuelle bilen aktuelle bilen var utslitt. Dårlige dempere og fjærer som knekker følger hverandre. Det skal tilføyes at mitt kjøremønster primært er landeveiskjøring, men når jeg kommer hjem, må jeg forsere et halvt dusin fartsdempere av den særnorske typen: altså den sorten som dreper fjærer. To ganger har jeg opplevd fjærbrudd de siste meterne før jeg er hjemme. Neppe tilfeldig. Når du skriver 5 år, sier du ikke noe om hvor langt du har kjørt, kjøremønster eller dempernes tilstand...gode støtdempere holder typisk rundt 200-250.000 km...igjen ved mitt kjøremønster. Dette med kjøremønsteret er er nok nøkkelen her, er du uheldig og bor et sted med overflod av fartsdempere, skal du ikke se bort fra at det er en sammenheng. Gitt at du har tilbakelagt si 100.000 km eller mer på disse 5 årene, ville jeg sagt at denne "brekkasjen" var til å leve med. Om du i tillegg har slitne støtdempere, har det absolutt sin naturlige forklaring. Det skal ikke rare "knerten" til over en råtten fartsdemper til før fjære knekker. Diskusjonen omkring fartsdempere har vel også de fleste her fått med seg: det er ingen selvfølge at du kan holde gjeldende fartsgrense over en fartsdemper. Tvert om. Noe herk for bilen, men sånn er det dessverre.