0

Hvilken SUV skal jeg kjøpe

spurt 2020-01-28 10:22:06 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny

Jeg er på jakt etter å kjøpe meg en SUV. Pr i dag kjører jeg en Golf 4x4 og er egentlig veldig fornøyd med den, men for det første syns jeg det er kronglete å komme seg ut av bilen fordi den er så lav. Bakkeklaringen er heller ikke mye å skryte av når en skal kjøre på litt dårligere veier til fjells. Nå ønsker jeg meg en høyere bil. Økonomien tilsier at det må bli en bruktbil. Har lest meg gjennom tester og ser at Nissan Qashqai kommer bra ut. Er dette et godt bruktbilkjøp? Eller bør jeg satse på en RAV4? Eller....? Bor slikt til at det kan være lønnsomt med 4x4, men ikke absolutt nødvendig. Har finkjemmet nettet og det ser ut til at man kan få en helt grei bil til under 100 000 hvis man tåler noe slitasje på både interiør og eksteriør. Jeg har heldigvis noen som kan hjelpe meg med enklere reparasjoner (bremser og lignende).

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-01-28 13:25:40 +0100

I og med at du har kjørt tysk kvalitet en stund, er det overveiende sannsynlig at du vil bli mer fornøyd med Tiguan eller f.ex Skoda Yeti fremfor et japansk alternativ. Her vil Yeti helt klart gi deg mest bil for pengene: et særegent utseende gjør den lite attraktiv for mange, men du og du, for en fantastisk bil både på og utenfor veien! Korte overheng, grei bakkeklaring kombinert med tysk understell gir en sikker vinner! Med japs vil du få en skikkelig nedtur på vanlig, asfaltert vei.....og dette med antispinn / ESP har en helt annen mening for mange japanske produsenter. Det siste gir tildels elendig fremkommelighet: forrige generasjon av RAV4 er en av de få firehjulstrekkere jeg har kjørt der man kan risikere å kjøre seg fast på flatmark med 10-15 cm nysnø. Årsaken er enkel: en antispinnfunksjon som svelger absolutt all kraft og ikke kan slås verken helt eller delvis av.

Forrige generasjon XTrail får du latterlig billig, men det er en grunn til det. God bakkeklaring og korte overheng er et pluss, men bilen har mye til felles med en Landrover fra -55: det rakler og klonker både her og der...."skal være sånn" sier verkstedet ofte....og komforten er elendig. Forrige generasjon Mitsibushi Outlander får du billig, spesielt bensinmodellene, men igjen, for deg som har kjørt tysk....ikke kjøp uten grundig prøvekjøring! Da sitter vi igjen med Subaru, vær dog klar over at Subaru ikke er feilfrie. På plussiden er noe høyere bakkeklaring (velg modell med omhu) og markedets beste firehjulstrekk. Nok det beste alternativet blant japanske firehjulstrekkere.

Ellers er jo trickset medGolf å bruke øvre dørkant og løfte seg ut av bilen. Du sier ikke noe om hvilken Golf du har, men Golf 7 som kom i 2012 har store, gode dører og grei nok bakkeklaring. Min Golf er av den sorten, med 2 cm ekstra bakkeklaring fra fabrikk kommer jeg lett ut og inn selv om jeg er litt opp i åra og større enn de fleste. I tillegg ble Golf 7 levert med haldex 5, men som du opplever med din Golf: bakkeklaringa er ikke optimal for virkelig dårlige veier. Konklusjonen er nok at du vil være mest fornøyd med Skoda Yeti: da får du mye bil for ditt budsjett, du får greit vedlikehold, og bilen gjør en god jobb på både vanlig, asfaltert vei og under røffe forhold.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2020-01-28 10:22:06 +0100

Sett: 252 ganger

Sist oppdatert: Jan 28 '20

Antall visninger