0

Denne bilen er ingen 2019-modell

spurt 2020-01-22 15:19:48 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg satt og trykket på Finn for noen dager siden. Der fann eg denne 2019 1.5 MX-5 (https://www.finn.no/car/used/ad.html?...). Problemet er bare at denne bilen er jeg sikker på at jeg så stående hos forhandleren når en venn av meg kjøpte sin bil i 2017. Jeg fikk tak i rammenummeret via Bil og Henger, fann så ut at bilen var bygget i Mai 2015.

Spørsmålet er egentlig. Er dette lov? garantien ryker vell om 4 mnd? Alt som er av foringer på bilen har vell stått seg i hel? Eg synes bare hele greiene her er ganske tvilsomt

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-01-28 00:00:47 +0100

Her berører du et av den norske bilbransjens ømme tær: det særnorske begrepet "årsmodell". Å finne en eksakt definisjon på dette, er ikke enkelt: i hine dage var det ikke uvanlig at de norske importørene fikk alle bilene man hadde tenkt å selge det aktuelle året i en bolk. Gitt datidens logistikk og det kjempestore norske markedet, var dette win-win for både produsentene og importørene. Dengang laget man seg en "regel" der biler som ble levert fra tollageret etter den 1.7. et gitt år ble solgt som neste års modell. En bil som passerte porten 1.7.1990 ble altså solgt som en "1991" modell, det ble også alle bilene som ble levert frem til og med 31.6.1991....om man ventet med å ta bilen ut fra toll-lageret til dagen derpå....ja da ble den til en 1992-modell, helt av seg selv!

Denne "regelen" har overlevd til denne dag, og misbrukes for alt hva den erverdt: i tilfellet over vil du nok betale for en "2019-modell", og det kan utmerket godt stå 2019 i både vognkortet og forsikringsavtalen. Men i det øyeblikk du kommer med blå øyne for å bytte inn bilen hos en forhandler, tar man frem "Rødboka" eller annet oppslagsverk, og viser til at bilen...som du har funnet ut....rullet ut fra samlebåndet i 2015.. Da blir bilen din plutselig flere år eldre som ved et trylleslag, med påfølgende urettmessige verditap......da kommer gjerne begrepet "overligger" frem! Det samme skjer om bilen blir kondemnert, uavhengig av hva du har betalt dyr forsikringspremie for: erstatningen blir utmålt ut fra en "2015-modell"..........selv om bilene måtte være helt identiske på hvert eneste punkt......og fire års ekstra verditap utgjør store summer her! I "fagmiljøene" vil man hevde at "sånn er det selvfølgelig ikke"......vel....jeg har opplevd det....opptil flere ganger.

Om dette er lovlig? Tja...når du skal bytte inn bilen, er det bordet fanger. Om bilen blir kondemnert, blir det Davids kamp mot Goliat....også der er det bordet som fanger. Spesielt for Norge er jo at skyhøye avgifter gjør både nye og brukte biler dyre....vips...så er det mye penger i dette spillet!

Uten å gå i detalj, det er gode grunner til at man i unevnelige markeder utenfor Norge konsekvent opererer med "Baujahre", "Baureihe" og ikke minst "Erstzulassung" som ubestridelige parametere for hvor "gammel" en bil faktisk er. Når det gjelder den bilen du nevner over, vil den garantien forhandler fører opp i en eventuell kjøpekontrakt være det juridisk bindende for forhandleren, men hva Mazda Norge sier...? Det vet man ikke før man står der og har et problem. Mazda Tyskland ville neppe hatt et problem med å la fabrikkgarantien gjelde fra "Erstzulassung", Men i Norge skal man ikke ta noe for gitt.......du kan eventuelt sjekke. Men vær klar over at du de facto kjøper en "bruktbil" som er fire år eldre enn det "modellåret" man markedsfører bilen som gitt at den produksjonsdatoen du har fått opplyst er korrekt. Da ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger