0

tungstartet på varm motor

spurt 2020-01-20 11:51:46 +0100

anonym bruker

Anonym

Den er tungstartet på varm motor,men kommer vist jeg gir en del gass..starter normalt ved kald motorø

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-01-20 13:47:15 +0100

Du skriver ikke om det dreier seg om en klassisk Jaguar med forgasser eller en nesten-ny bil.

Om vi snakker om det første, ville jeg tenkt på en forgasser som enten var satt feil opp, har slitte dyser og nåler eller rett og slett renner over og drukner motoren i bensin på den ene eller andre måten. Det fantes f.ex forgassere i hine dage med en form for hevert-effekt: når du stoppa motoren, ble en del av bensinen i flottørkameraet sugd opp...vips...så var motoren drukna i bensin. Den temporære løsnionge, altså om motoren drukner i bensin, er å trykke gasspedalen helt ned. Da åpner du maks for luft, når du vrir på nøkkelen og kjører starteren lufter du ut forbrenningskammerne og får et mer fornuftig forhold mellom bensin og luft....vips...så starter bilen....ryker nok litt svart...men den starter. Om du vil gjøre noe med den underliggende årsaken, er en forgasser-renovering nærliggende, i samme omgang kan det være fornuftig å ta en titt på bensinpumpa og slangene. Ellers er jeg usikker på om Jaguars forgassere var blant dem som hadde denne hevert-effekten, det vil andre Jaguar-eiere kunne svare på.

Du skriver ikke i detalj hva du gjør når du "gir gass", men det problemet du beskriver, tyder at du trykker gassen ned og holder den der. Da "lufter" du. Vær ops på at dersom bilen din er blant dem som har en mekanisk aksellerasjonspumpe, og du "pumper" på gassen, gjør du det stikk motsatte. Da gir aksellerasjonspumpa en sprut for hver gang du tråkker på gassen, vips, så drukner bilen i bensin! Dette kan være nyttig ved kald motor, men lite gunstig ved varm motor. Endelig har vi også denne problematikken med manuell hhv automatisk choke, men en choke som henger og gir feit blanding merker man lett når man ser den svarte røyken i speilet!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-01-20 14:52:20 +0100

Dette er en diesel motor og er 2005 mod.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-01-20 16:43:34 +0100

Vel...da er det a complete different matter...mine dieselbiler har som regel vært meget lettstarta, selv med en glødeplugg eller to ute av drift! Her kan det være flere ting, om vi fokuserer på det enkle ville jeg tenkt på dieseltilførselen. Et dieselelektrisk verksted kan være et bedre alternativ enn et ordinært verksted, problemet kan være knyttet til både sensorer og dyser. F.ex utslitte dyser vil kunne gi problemer av den sorten du nevner her. Andre årsaker kan være en sliten startmotor som ikke snurrer fort nok rundt, dette er visstnok et problem som dukker opp med åra på enkelte bilmodeller, og det kan være et tett dieselfilter. I sistnevnte tilfelle vil du imidlertid normalt sett også registrere redusert trekkkraft under kjøring. En fellesnevner for feilene som er nevnt her, er at de ikke nødvendigvis popper opp på diagnoseverktøy, det krever en dyktig mekaniker, av den sorten som jobber med diesel hver dag. Jeg ville nok rådført meg med et dieselelektrisk verksted like godt først som sist.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar