0

Vinterdekk på sommerføre

spurt 2020-01-12 08:14:44 +0200

anonym bruker

Anonym

Hver vår skrives det mye om hvor dårlig veigrep vinterdekkene har på vått sommerføre og hvor mye bremselengden da forlenges med vinterdekkene. Vi har i det sørlige østlandsområdet siden i fjor høst hatt nesten sammenhengende vått sommerføre, og derfor den økte risikoen det er å kjøre med vinterdekk. Hvorfor skriver ingen om dette? Vennligst ikke svar at man kan bli overrasket av vinterføre, det er ikke det jeg spør om. Spørsmålet er hvorfor ingen advarer om vinterdekkenes dårlige egenskaper på våt asfalt om høsten, slik det gjøres en masse om våren

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-01-12 14:52:02 +0200

Det er et ord som ofte mangler når det skrives om vinterdekk vs våt vei: temperatur. Det er nøkkelen, her, vinterdekk for nordiske forhold er designet for å være best ved relativt lave temperaturer. Vår og sommer er det iallefall deler av vårt landstrakte land som er så heldige å ha temperaturer på oppsiden av 0 grader. Min subjektive oppfatning etter et langt liv som både yrkesjåffør og langpendler under alle tenkelige forhold, er at det som er avgjørende for sikkerheten, er at man kjenner de dekka man til enhver tid har på bilen, og bruker hodet. Sommerdekk i vinterhalvåret innebærer en vesentlig større risiko enn piggfrie vinterdekk på våt vei.

Med behov for å komme frem H24/7 har jeg alltid lagt om til vinterdekk tidlig, gjerne i slutten av september, og kjørt med dem til både april og mai. Ja, for oss som er så heldige å bo i kyststrøkene på vestlandet innebærer det mest bare veier, både tørre og våte, men det er gjennomgående under 10 grader. Da er ikke barmarkegenskapene hårreisende dårlige, og man har dekk som holder mål også om man skulle få et brått og brutalt væromslag. At bremselengda er 10 meter lenger ved 100 km/t har strengt tatt liten betydning når forholdene ellers tilsier at 60 km/t er nok! Her skal man også være klar over at gode piggfrie vinterdekk utmerket godt kan ha bedre egenskaper på såvel våt som tørr vei, også på en norsk sommerdag, enn rimelige sommerdekk.

Min subjektive oppfatning er at fagmiljøene i sterkere grad burde fokusere på at man bør kjenne sine dekk og tilpasse farta og kjørestilen etter forholdene. I dette ligger også at man skal ha et bevisst valg til veitrafikklovens krav: vær skodd etter forholdene!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar