0

Useriøst pristilbud fra forhandler

spurt 2020-01-11 12:16:00 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Frua skal selge sin brukte 2013 modell Chevrolet Trax fordi hun har kjøpt seg en ny Outlander . Så vi la ut bilen på Finn, og presiserer i annonsen at vi ikke ønsker kontakt med bruktbilselgere/oppkjøpere. Men selvfølgelig tar de kontakt alikevel. Noe som da forteller meg om at de ikke respekterer det jeg skriver i annonsen.

Men jeg stusser litt på en del av disse "avgiftene" de trekker ifra den summen de tilbyr for bilen... De "tilbyr" en sum, men så er det minus ditt og minus datt.... Det virker ikke som reelle summer eller utgifter for de... For meg virker dette som rene fantasisummer og lureri for at det skal virke som de har så mye utgifter med salget...

Limer inn

Slik ser vår kalkyle ut :

Ut f:reg ink 12m garanti kr 125,000,- Minus reg kr : 4,000,- Minus garanti avsetning kr : 3,500 Minus klargjøring kr : 3,500,- Minus forhånd trukket påkost :5,000,- Minus salg omkostning kr : 3,500,- Minus fortjeneste kr: 20,000,- Innkjøp med forbehold om mere info: kr 87,500,-

Bilen står annonsert til 140.000

Tore Foss

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-01-12 13:49:59 +0100

Det du beskriver, er en korrekt oppfatning av hvordan bilbransjen går frem for å maksiemere egen fortjeneste: man tar utgangspunkt i en sum, ofte hentet fra "Rødboka", og gjør fradrag for hele grullrakka, fra selgerens såleslitasje til fortjeneste. Dette kan man mene mye om. Dersom vi snur på flisa: hvor mange kunder ville godtatt det om f.ex Ikea tok utgangspunkt i sin vanlige utsalgspris, og la på tillegg for å dekke inn "transport", "salgskostnader", "klargjøring" osv osv.....og attpå til dro til med en post som man kaller "fortjeneste" som ligger langt over gjennomsnittet for de fleste bransjer? Det er hva dette dreier seg om: det stilles opp et finurlig regnestykke for kostnader som for alle praktiske hensyn burde dekkes inn av ordinær fortjeneste!

Det bilbransjen forsvarer seg med, er at dette er sjablongbeløp. Her har man ikke sett bilen det er snakk om, og gjør derfor frattrekk basert på det man nok vil kalle "gjennomsnittstall". Om di takserer bilen hos en forhandler, går dette helt i spinn: da gjør man fratrekk for enda en gullrekke, fra "ikke utført siste service" til stripene i lakken! Til og med på biler som fremdeles har både 3 og 4 år igjen av fabrikk-garantien presterer man å gjøre fratrekk for "garantikostnader", ofte med 5-siffrede beløp! En bekjent fikk på dette finuerlige vis et et verdi tap på 150.000 kroner for sin under et år gamle bil og en kjørelengde på rundt 10.000 km! Bilen var en av markedets mest etterspurte biler, og ble lagt ut for salg til tilnærmet nypris når den kom inn....forhandleren kunne altså cashe inn nybilfortjeneste...kjøpe bilen tilbake for spottpris...og cashe inn en fantastisk fortjeneste en gang til....på grunnlag av bla fratrekk for "garantikostnader" og "nødvendig påkost".

Man kan også sette soørsmål ved "klarkjøring"...hvor ofte ser vi ikke biler som bare er spylt av utvendig og ser ut som en dass innvendig og under panseret hos bruktbilforhandlere...selv i de beste familier! Konklusjonen må jo være at det hos enkelte aktører i bransjen har utviklet seg en ukultur der man beregner seg "fratrekk" for omkostninger man de facto ikke har, og på toppen krever en klekkelig fortjeneste! Det er ikke tvil om at enkelte aktører bedriver det en regnskapsmann ville kalt "profittmaksimering". Som kunder bør vi rett og slett bare gå videre når vi får skambud på bilene våre, og ellers være bevisst hvem og hvor vi handler med. Vi skal heller ikke være redd for å si kraftig fra om en bruktbil som står i en "proffesjonell" aktørs lokaler bærer preg av å ikke være verken "klargjort" eller verkstedskontrollert før salg!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar