0

Har jeg blitt svindlet av Tesla?

spurt 2020-01-09 06:27:52 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! Du har vel kanskje fått med deg problematikken rundt MCU som dør på eldre Tesla modeller? Det skjer med flere og flere, og 27. Desember 2019 var det min tur. Dette var kun kort tid etter at min rett til reklamasjon gikk ut og garantien gikk ut lenge før det. Greit nok. Dette er en lang historie med mange detaljer, men jeg prøver å korte det ned. Jeg har dokumentasjon på alt hvis det skulle være interessant.

Jeg tok kontakt med fire forskjellige servicesentre for å få pris på MCU, da jeg har sett at mange opplever å få forskjellige priser på samme jobben.

Tesla Karihaugen sa 21 000,- inkl. moms. Tesla Drammen sa at det ville koste over 30 000,-. Tesla Skøyen sa 20,979.30,- inkl. moms. Tesla Porsgrunn svarte aldri.

Så jeg avtalte med Tesla Skøyen og leverte bilen hos dem lørdag 4. Januar 2020. De tok den inn allerede på mandag 6. Januar 2020 og bekreftet at jeg måtte bytte MCU. Jeg godtok det og fikk tilsendt et serviceestimat per mail. Der stod det at det ville koste totalt 24,691.80,-. Dette inkluderte diagnose 2,475,- og byttejobben 1815,-. Jeg aksepterte tilbudet elektronisk, slik at vi hadde inngått en elektronisk signert avtale.

Jeg har lest i dine svar tidligere og sett at man som bileier har rett til å be om å få utlevert utskiftede deler. Bilen og delene er jo trossalt mine! Jeg ba derfor om å få utlevert den gamle MCU’en. De svarte på SMS at det var notert og at de skulle legge den gamle MCU i bilen.

Tirsdag 7. Januar begynner problemene. Da får jeg en ny melding, jeg siterer den her: «Hei *! Vi jobber med å bytte MCU på din bil og har notert at du ønsker å beholde den gamle. Prisen for bytte av MCU er per standard rabattert med 5000 NOK, en slags pant, da det inkluderer innbytte av gammel MCU. Hvis du ønsker å beholde gammel MCU går det bra og blir prisen da 29692 NOK. Vennligst besvar denne meldingen med hva du ønsker å gjøre. Mvh Tesla Skøyen»

Nå sier de altså at det tas pant i den gamle MCU’en. Det står det ingenting om i avtalen vi har signert, jeg kan oversende dokumentet om du vil. Jeg sier at jeg er skeptisk til dette da jeg mener at jeg har rett til å beholde den og at det ikke står noe i avtalen om at det er noe «rabatt» ved at de får beholde den gamle MCU. Jeg ber derfor om at de fullfører jobben i henhold til avtale og utleverer bilen, men at de eventuelt kan holde på den gamle til jeg får avklart mine rettigheter med en nøytral tredjepart. Det går de ikke med på og gir meg i praksis et ultimatum. Enten sier jeg ja til å beholde den gamle mot at jeg betaler 5000,- ekstra, eller så sier jeg nei og får 5000,- i «rabatt». Hvis jeg ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-01-12 15:19:42 +0100

Tesla Norge kan man mene mye om, men dette med "byttedeler" der fabrikanten har et system med å sende inn delene som blir byttet ut, er utbredt. Det er i de fleste tilfeller en win-win situasjon, da får man en fabrikkoverhalt del til redusert pris i sin bil, og fabrikanten overtar den gamle delen....den er jo så alikevel defekt...og de færreste kunder kan overhale delen selv.

Når dette er sagt, dette er noe som normalt sett blir opplyst: enten ved at du får alternativer: ny del, overhalt del osv....eller du får beskjed om at delen som benyttes er en byttedel til redusert pris. Hva som gjelder i ditt tilfelle, fremstår som uklart, men siden verkstedet ønsker å beholde delen, har man enten et byttesystem der delen går til et felles reparasjonsenter, eller man ønsker å beholde delen av andre grunner, f.ex en form for resirkulering...Tesla skal jo være så miljøbevisst.

At verkstedet har hatt dårlig kommunikasjon mot deg som kunde, er hevet over tvil. Jeg ville ikke latt dette gå upåaktet hen. Men....det er et stort "men" her: om du ikke er elektronikk-ingeniør med spisskompetanse på denne type reparasjoner, eller kjenner noen som tilfeldigvis er det, ville jeg ikke sett det som noe poeng å beholde delen. Denne artikkelen sier litt om hva som kan være problemet, og hvor ressurskrevende det kan være å reparere delen: https://www.tocn.no/2019/08/har-bilen...

Sagt på en annen måte: en defekt del er ikke noe annet enn en dyr bokstøtte. Kanskje stilig å se på, men jeg ville definitivt ikke spandert verken tid eller penger på å få den med meg hjem. Det du derimot skal være ops på, er at en såvidt dyr jobb som dette bør ha en skriftlig garanti, hos Mølller snakker vi om tre år for tilsvarende arbeider. Da bør ikke Tesla være dårligere!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar