Her stiller du opp to alternativer som hver for seg kan fremstå som smarte valg...i den grad det i det hele tatt er "smart" å hive så mye penger i bil. Før eller siden sitter du jo igjen med sluttregninga, selv om mye av verditapet er tatt på en 2017 X5, er det fremdeles nok restverdi til at du kommer til å kjenne det godt om du har bilen et par år. Tilsvarene er det hevet over tvil at en hvilken som helst elbil man kjøper i dag, også vil ha et ikke ubetydelig verditap. Mao koster det å være kar, enten du kjører elektrisk eller ordentlig bil.
Mhp driftsomkostninger skriver du ikke noe om X5'en er bruktimportert, eller om du har noen år igjen på garantien på en "norsk" bil, det er et moment som kan ha en viss relevans. Men her snakker du om en ny vs en "nesten-ny" bil, da bør ikke forskjellene i driftsomkostninger være spesielt store. Jevnfør at begge er relativt tunge biler....da vil det gå omtrent like mye til bremseservice og dekk. At en elbil kan ha relativt rimelig "drivstoff" er så sin sak, men du skal nå skaffe deg en hjemmelader også da om vil ha fullt utbytte av bilen. Det koster litt, og såvidt jeg ser, snakker vi om 40.000 mer for den nye Audien. Du får litt bensin for de titusenlappene vi snakker om her.
Hva som er "smartest" koker derved ned til det evige spørsmålet: hvilken bil fyller dine behov best? En ren elbil gir deg omtrent samme rekkevidde som en liten beinsinbil gjorde for 40 år siden. Er dette tilstrekkelig, eller har du et kjøremønster der dette jevnlig vil medføre bruksbegrensinger? Det å måtte lade flere ganger underveis til hytta er f.ex noe dritt. Om du ikke har hytte og bare kjører til og fra jobben 20 kilometer unna er det kanskje helt greit med elbil. Kjøp bil etter de behovene du faktisk har, ikke etter hva som er "politisk riktig"!