0

Bytte dekk på en bil med 4x4

spurt 2019-12-29 14:00:02 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg har en BMW X1 firehjulstrekk 2011-modell. Da fjæra til høyre framhjul fikk brudd som følge av et hull i vegen ble også dekket skadet. Etter fjærebruddet skrapet fjæra i dekket slik at dekket må skiftes. Nå blir det fra flere hold sagt at man ikke kan bytte kun ett dekk, men må bytte alle sammen. En viss forståelse har jeg for at begge dekkene på samme aksling med fordel byttes samtidig, men at dekkene bak også må byttes ut synes litt unødvendig. Hvis en bil har kontinuerlig firehjulstrekk forventes vel at alle dekkene blir like mye slitt så at det er en fordel å bytte alle sammen samtidig. Men er det nødvendig? Om en bil for eksempel kjører ”normalt” med framhjulsdrift og at bakhjulene kun trekker ved behov, da vil vel framdekkene slites mer og dermed skulle det vel være unødvendig å måtte bytte alle 4 dekk samtidig hvis ett blir skadet og må skiftes ut? Asbjørn Osnes e-post: as-osnes@online.no

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2019-12-29 14:37:10 +0100

Ditt firehjulstrekk har en duppeditt for å fordele trekk-kraften mellom for- og bakakslingene. Dersom du kjører med dekk med forskjellig rullediameter, vil denne duppeditten få problemer...om forskjellen i rullediameter blir stor nok, går den rett og slett i stykker. Det springende punktet er selvfølgelig hvor stor forskjell i rullediameter som skal til før det blir et problem. Å finne ut av dette er ingen lett affære, du kan prøve å spørre BMW Norge. Vær imildertid også klar over at dekka på en firehjulstrekker, speseilt en firehjulstekker som er "mest forhjulstrekk", slites forskjellig. Med min egen bil har jeg sett typisk 1 mm mer slitasje foran enn bak når fordekka lå på 2-3 mm. Om jeg hadde skiftet kun foran for å slite videre på bakdekka, ville jeg fått en forskjell i rullediameter på 4-5 mm eller mer. Da er det lett å velge: problemer med "duppeditten" - på min bil er det Haldex som gjelder - er kanlldyrt og noe man vil unngå. Man skifter alle 4 dekka samtidig.

X1 har heller ikke kontinuerlig firehjulstrekk i ordets egentlige forstand, den har et system som øker kraften til bakhjulene ved behov. Det er mulig du har si 10 % til bakhjulene hele tiden for å ha raskere respons, slik som f.ex haldex 5 har, det bør BMW kunne svare på. Uavhengig av dette, det enkle svaret på dette med dekkbytte er at du på din bil bør skifte alle fire dekka samtidig. Gitt at du har kjørt på de andre dekka en stund, vil du meget raskt komme i en situasjon er du får relativt stor forkjell på rullediameteren mellom de respektive hjula.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2019-12-29 14:00:02 +0100

Sett: 353 ganger

Sist oppdatert: Dec 29 '19

Relaterte spørsmål

Antall visninger