0

Garanti på Kia

spurt 2019-12-27 14:34:57 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Har en Kia Carens 2013 modell som er kjørt 145 000 og samtlige servicer er overholdt i følge med fabrikkspesifikasjonene. Nå har den vært på merkeverksted for å finne ut av feilmeldinger i dashbordet, med tilbakemelding om at turbo er røket grunnet dårlig oljekvalitet og derfor dekkes ikke skaden av garantien......Har fått spesifisert oljekvalitet fra utførende verksted som har brukt oljekvalitet som skal benyttes. Videre har jeg derimot fått prisoverslag fra merkeverkstedet om utbedring av skade til den nette sum av 180 000..... flott julepresang.

Synspunkter om dette og garanti ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2019-12-27 15:20:35 +0100

En importør som slår så til de grader på stortromma mhp garanti, bør prestere bedre! Kjørelengde og tid er godt innafor, og det er ingen fornuftig grunn til at du skal oppleve turbohavari på en bil som knapt nok kan betraktes som innkjørt. Jeg regner med at du har, eller kan fremskaffe dokumentasjon fra utførende verksted på utført service i henhold til fabrikantens spesifikasjoner, herunder vil man helt sikkert også kunne attestere for hvilken oljekvalitet som er benyttet. Her er det spesifikasjonen på olja som er det viktige, ikke om det står det ene eller andre på tønna, ei heller er det relevant hvorvidt det er et merkeverksted som har utført servicen. Så lenge servicen er utført ved et autorisert verksted, er det god sort. Dette bør Kia Norge bli fortalt!

Likeledes er det naturlig å spørre seg hvilket grunnlag merkeverkstedet har for å hevde at det angivelig er "dårlig oljekvalitet" som er årsaken til turbohavariet. Min subjektive oppfatning er at dette er like spesielt som å ta ny olje på fingrene og stryke fingrene mot hverandre for å avgjøre kvaliteten....det finnes faktisk de som gjør det...og mener seg å være nærmest synske :-) Om man eksempelvis synes at turboen bærer preg av å ikke ha fått tilstrekkelig smøring, vil jeg jo hevde at det er overveiende sannsynlig at det er tette oljekanaler eller andre årsaker enn oljekvaliteten som er det egentlige problenet. Sagt på en annen måte: her synes det som om man har trukket kjappe og lettvinte konklusjoner, og tar en liten spansk en med "oljekvalitet" siden du (i likhet med mange andre) har benyttet et tredjepartsverksted for å utføre løpende service og vedlikehold.

I ditt sted ville jeg kontaktet NAF eller eventuelt andre interesseorganisasjoner du er medlem i. Er du ikke medlem noe sted, finner du en NAF-advokat der du bor, eventuelt kontakter du forbrukerrådet og søker råd der. Jeg stusser ellers litt på pristilbudet: dette må være en ekstremt dyr turbo som er montert på en slik måte at man må beregne seg rundt 100.000 for jobben. Uten sammenligning forøvrig, til en av markedets mest kronglete biler å skru på....VW Beetle TDI...kostet en tilsvarende reparasjon rundt 15.000 inkludert arbeid og bytteturbo på et tredjeåartsverksted. for ikke veldig mange åra siden. Plukker man ut tuirboen sjæl og sender turboen til overhaling, sparer man lett en 10.000 lapp eller mer. Med alle forbehold, Kia kan benytte en propritær turbo som skiller seg ut fra "de andre", det gjør jo noe med prisen! Det kan også være at den er montert på en måte som gjør at halve bilen må demonteres og motoren ut. Greit nok - det er uansett ikke ditt problem, du har kjøpt en bil fra en produsent og importør som hevder åha en unik garanti, med hele 7 år og 150.000 km. Det er ikke slik at man kan se bort fra denne gatantien etter eget forgodtbefinnende i det øyeblikk en skade inntreffer! Som sagt....NAF!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar