Den mest utbredte varianten over temaet "tuning" innebærer at man øker turbotrykket og dieseltilførselen over hele eller deler av turtallsområdet. Dette øker belastningen over hele gullrekka, fra innsugingen og turboen til drivhjula. Økt belastning gir økt slitasje, enten du vil eller ikke. Du bruker opp marginer som ellers kunne sikret motor og drivlinje et langt og probemfritt liv. Rett nok er enkelte biler ned-tunet for å spare avgifter i Norge, og således dimensjonert for høyere ytelse, om dette gjelder for din Mercedes er det første du bør sjekke opp. Når det nå ikke lenger er HK-avgift, kan du i slike tilfeller teoretisk også få godkjent en slik endring og føre det inn i vognkortet. Sjekk i et Mercedes-forum, eventuelt hos din forhandler / importør. The bottom line er likevel at vi bor i et land der 60-skiltene florerer. Om du ikke har spesielle behov, det være seg mye kjøring på motorveier i land med heftig tempo i trafikken, eller trekker svær sjampingvogn, kan det være fornuftig å tenke seg nøye om før man "tuner" bilen. Det kan fort koste mer enn det smaker, spesielt med en såvidt heftig økning som den har i tankene her.