0

Priser på rep i Sverige vs Norge

spurt 2019-12-14 17:07:04 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, Jeg måtte skifte fjærer foran (to stk) på min Volvo V50, og sjekket priser. I Oslo var denne standardjobben estimert til 4,5 timer, og verkstedene tok betaling for det. I Sverige var dette en to-timers jobb (!!!) så jeg kjørte over grensa (Mekonomen-verksted) Mange klager på høye verkstedpris, men makan! Selv om delepris og timepris tar norske verksteder seg også betalt for 2,5 ekstra timer - og da blir prisen stor. Jeg regner med at verkstedene bruker nokså lik tid i de to land. Altså 2,5 timer * timepris rett i lomma på verkstedet (minus skatt. Hvilken erfaring har andre bileiere. Jeg regner med at forskjellen gjelder også anndre bilmerker for slike standardjobber. Hvorfor er det slik? - Er timeantallet avtalt med forsikringsselskapene? Er det ren svindel? mvh. Tor Hjalmar Johannessen, Oslo

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2019-12-15 12:29:11 +0100

Den forskjellen du viser til her, er etter min oppfatning et resultat av at vi i Norge stilltiende har akseptert politikernes mantra: "Norge er et høykostland". Det har veldig mye høyt skattetrykk og ditto avgifter å gjøre, for et norsk bilverksted får en betydelig del av det du betaler til skatt og avgifter. Legg til at mange bransjer i Norge mener å ha en særlig rett til å beregne seg en klekkelig fortjeneste på alt de gjør...alle gutta med dress og slips skal jo ha lønn, må vite...og "eierne" skal ha utbytte...da har du forklaringen på prisforskjellene i et nøtteskall. Dessverre er dette en vond sirkel, der prisgaloppen ingen ende vil ta. Du nevner også et annet forhold: i Norge har det utviklet seg en ukultur med å ta betalt for jobben på en måte som gjenspeiler det verst tenkelige tilfellet av tidsforbruk: i de fleste tilfeller går det jo på to timer...men man påstår altså frekt og freidig at "gjennomsnittet" er 4.5 timer...og legger derved egentlig til grunn at ALLE biler som skal inn for å gjøre denne jobben, har fjærer som er rusta dønn fast og det som verre er! Det er ikke noe å pynte på, det er en måte å øke avansen på....her snakker vi om mer enn dobling av reell timperis!

Dette kan man mene mye om, dessverre er det et prinsipp som brer mer og mer om seg. Resultatet er jo en prisstigning på varer og tjenester som langt overstiger din og min lønnsøking, derved må vi finne andre løsninger, det være seg tredjepartsverksteder som avregner for det arbeidet de faktisk gjør og har normal avanse på delene, eller kombinere det med en hyggelig tur til søta bror eller for den sakens skyld, Tyskland....tips...det er enda billigere i Flensburg :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2019-12-14 17:07:04 +0100

Sett: 142 ganger

Sist oppdatert: Dec 15 '19

Antall visninger