0

Rustbeskytte Tesla ?

spurt 2019-12-12 16:38:05 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg leste artikkelen om rust på nye biler, skremmende! Jeg har en Tesla X 100 D kjøpt ny september 2018. Da jeg har hørt rykter om vansker med garantien på Tesla ,hvis man antirust behandler disse bilene, reiste jeg innom Tesla service i Drammen for å forhøre meg om dette. Der fikk jeg bekreftet muntlig at det ville bli bortfall av garanti hvis jeg rustbeskyttet min bil. De skylte på merarbeid med demontering av eventuelle deler som måtte skiftes ved eventuell rep. Jeg mente dette var et helt håpløst argument i Norge med vårt klima. Da ble jeg anbefalt å sende en forespørsel om temaet til Tesla via mail systemet på min Tesla side. Det viste seg at det ikke var mulig da det var satt opp med kun spesifikke temaer. Derfor sendt jeg en mail 22. oktober 2019 til, LEAD SERVICE ADVISER i Drammen og ba han sende meldingen oppover til ledelsen i Tesla Norge. Pr dags dato har jeg ikke mottatt noe svar på denne. Det virker som om det ikke er mulig å komme i kontakt med noen i Tesla som kan gi et skikkelig svar på dette. Er eneste mulighet å henvende seg til forbrukerrådet? Det bør være en forbrukersak å bli nektet garant hvis bilen rust beskyttes! Mvh. Bjørn Olsen

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2019-12-14 09:50:29 +0100

Takk for svar! I mitt tilfelle tippet vi over 1 mill inkl Vinterhjul. klart vi ønsker å beskytte bilen mot rustskader! Kanskje tv2 hjelper deg er et sted å ta opp dette ? Mvh. Bjønn.

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Spørs om "TV2 roper på hjælp" vil klø seg på Tesla Norge...men det koster ingenting å spørre...er jo ikke lenge siden de tok en sak der Subaru Norge var ute og syklet i en garantisak.

Norulf gravatarbildeNorulf ( 2019-12-15 12:09:10 +0100 )rediger
0

besvart 2019-12-13 16:20:51 +0100

Skremmende er bare fornavnet, les Brooms artikkel om rust på nye biler som ble publisert forleden og kjenn håret reise seg på toppen :-) At et presumptivt seriøst firma som leverer biler til det norske markedet kverulerer og forsøker å hevde at man har en særlig rett til å tilbakekalle garantien fordi kundene rustbeskytter bilene sine, henger ikke på greip! Rett nok har også andre impotører forsøkt seg med det samme opp gjennom årene, men meg bekjent har de fleste nå innsett at det er en win-win siutasjon for både selger og kjøper om kundene rustbeskytter bilen sin og følger dette opp med jevnlig etterbehandling. Da får man jo ikke rustproblemer!

Det grunnlaget Tesla service viser til for ikke å understellsbehandle bilen, henger uansett ikke på greip. Det er for det første knekkende likegyldig for deg som eier av bilen om det blir "merarbeid" for selgeren som en følge av understellsbehandling.....for det andre fremstår dette som noe stort tøv....om da ikke Teslas mekanikere er av den sorten som ikke liker å bli skitne på hendene. Det som derimot kan være et problem, er eventuelle sensorer under bilen, elektriske komponenter og f.ex inntrening av understellsvæske til batteriene...som jo også ligger under bilen. Men siden vinteren ennå ikke er avskaffet i Skandinavia, burde Telsa Norge kjenne sin besøkstid og heller gå ut med en offisell prosedyre for hvordan bilene kan understellsbehandles på en god måte. Verre er det ikke - å true kundene med bortfall av en rettighet som fabrikk-garanti faktisk er, gjenspeiler feil holdning til kundene og total mangel på kunnskap om det skandinaviske markedet. En bil som ikke kan understellsbehandles, burde i ytterste konsekvens trekkes fra markdet. Man må jo bare undres på hva som blir det neste: mener man kanskje også at man kan gi blaffen i kjøpsloven om kundene tar seg den frithet å tro at de faktisk eier bilen, og understellsbehandle rden?

I DITT STED ville jeg nok ikke kastet bort mer tid og ressurser på å stå alene. Jeg ville kontaktet en elle flere organisasjoner, f.ex NAF....elbiforeningen.....Tesla Owners Club......gjerne også forbrukerrådet. Det er så enkelt som at du er eier av bilen, at Tesla Norge forventer at du skal la en investering på mellom en halv og en million kroner ruste vekk om du aller nådigst skal få lov til å beholde den garantien du faktisk betaler for når du kjøper ilen, er ikke hjemlet i norsk lov. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger