0

Er det lurt å kjøpe tdi frå tusenårsskiftet?

spurt 2019-12-06 22:26:36 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Eg har komme til det punktet der eg vil kjøpe min fyrste bil. Budskjettet mitt er ganske lavt (20-30k), og eg tenkjer difor å kjøpe ein litt eldre bil. Eg har sett på bilar som subaru impreza, med er redd for at det blir for dyrt i drift med dei høge bensinprisene i bakhovudet. Difor kom eg over tdi motorene. Meir nøyaktig vw sine golf modellar med 1,9l tdi motorar. Dei verker til å vere slitesterke og drivstoffgerigge, men er det smart å kjøpe ein så gamal diesel? Takk på førehand:)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2019-12-07 14:50:27 +0200

Motorene er langt på vei det beste på såvidt gamle VW :-) 1.9 TDI har nærmest evig liv, min personlige favoritt er 1.9 TDI 110 hk fra FØR pumpedysemotorene kom. Jeg mener siste årgang av disse i Norge var 1999, vi snakker altså -97 til -99....sånn circa. Det som er viktig å sjekke hhv passe på, er jevnlig oljeskift/filterbytte: maks 15.000 km intervall....og registterreimskifte. Mhp sistnevnte snakker vi 90.000 km, strammehjul må byttes samtidig. Er bilen chiptuna, si høflig nei takk og gå videre til neste bil. 110 hk har turbo med variabel turbingeometri, mens 90 hk har en enklere turbo. De enklere turboene kan få problemer med den ventilen som slipper ut når trykket stiger....enkel "trykkregulering". Greit når det fungerer, men når denne ventilen låser seg, hvilket den før eller siden gjør, koster en bytteturbo fra billigste tredjeparts-sjapp typisk 10.000+, og det er litt jobb å få den ut og inn, den sitter sånn til at du må demontere en del ting for å komme til.

Du får disse motorene i flere modeller, både Passat og Golf kan jo egentlig være aktuelle. Med Passat skal du være litt ops på forstillinga: det er en mulitlink-forstilling, dvs mange ledd. Om man passer på å sjekke og skifte det mest utsatte leddet, holder alt så meget lenger. Mhp Golf er det ingen spesielle svakheter. og biler fra før årtusenskiftet evar faktisk mye, mye bedre rustebeskyttet i understellet enn dagens VW. Når det er sagt, sjekk grundig for rust, det var nemlig sånn at fabrikkbeskyttelsen ble påført på bunnplata FØR man monterte resten. Derved kommer rusta som et skudd etter et gitt antall år....på alt det som er montert ETTERPÅ og kun beskyttet med lakk!

Ellers er det som ellers, få med en bilkyndig venn, sjekk historikk så langt det er mulig, prøvekjør, og vær kritisk: kjøp IKKE på følelser, hold hodet kaldt....det er ikke rasjonering på gode biler!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar