0

Hvilke rettigheter har jeg?

spurt 2019-11-25 11:12:33 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, Jeg har en 2 år gammel Audi A4 allroad. Fra første stund opplevde jeg en ubalanse/vagging ved lav hastighet, men helt fin fra ca 70km/t. Jeg sa ifra om dette på Møller like etter at bilen var ny, men de mente at det ikke var noe galt. Nesten 2 år er gått og bilen har vært på service og jeg ba mekaniker prøvekjøre. Han merket det samme som meg, men finner ikke ut av det. Bilen skal inn igjen med tanke på nye tester, bytte hjul osv Mitt spørsmål er: Hvilke rettigheter/muligheter har jeg hvis de ikke kommer til bunns i dette? Jeg er svært lite fornøyd med situasjonen nå!

mvh Jan

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2019-11-25 11:45:47 +0100

Hei Jan. Alltid kjedelig når en så stor investering som bil re ikke svarer til forventingene.
Er det en vesentlig feil på en vare, så har men krav på avslag / rabatt eller omlevering. Om levering er først aktuelt etter at man har forsøkt å utbedre mangelen.

Men her du ventet to år uten å følge dette opp ytterligere - om jeg forstår deg rett? Så begynner nok tiden å renne ut her, med tanke på omlevering.

Kanskje kan det være smart å få tatt en uavhengig "test" av problemet, for eksempel hos NAF. Slik at du har en konkret rapport å kunne vise til når det gjelder feilen. Det vil gjøre det vanskeligere for forhandleren å bare trekke på skuldrene å si at: Slik er de, eller; det er ikke noe feil.

Vi får satse på at de finner ut av dette for deg nå. A4 Allroad er jo en knallfin bil - når den er i orden. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2019-11-26 15:53:58 +0100

Det er jo nesten så man skulle tro at det var kast i en felg eller et feilmontert dekk...det er en av de få ting jeg kan tenke meg som gir slike symptomer i lave hastigheter, og ellers antagelig bidrar med økt viparasjon. På motorsykler fra den tiden det fantes eikehjul, var dette et ikke helt uvanlig fenomen når vi hadde forsøkt å stramme eikene sjæl og fikk feil form på felgene. Om du merket forskjell mellom sommer og vinterhjul, er det sannsynlig at roten til problemet ligger i hjulene, var det IKKE noen slik forskjell, er det legio mulighet for ubalanse i andre roterende deler.

Det som er spesielt med slike fenomener er at det ikke nødvendigvis er noen logisk sammenheng mellom symptomet du merker og hastigheten: det kan hoppe og danse ved en gitt hastighet (fordi du da får et resonnansfenomen), og knapt være merkbart i andre hasitgheter. På en av våre nye biler hadde vi f.ex et dekk der gummien åpenbart ikke hadde uniform tetthet, bilen hoppa som eni full fantekjerring i en bestemt hastighet. Ellers var den jo grei. Sjekka balanseringa på alle fire hjula hos et frittstående verksted, et av hjulene pekte seg ut som en verkefinger...så mye ubalanse at det var umulig å balansere det ut. Etter en liten diskusjon fikk vi nytt dekk......men det satt jaggu langt inne! I ettertid viser det seg at det fremdeles er en ubalanse, så her er det nok også kast i felgen....men det ble såpass mye bedre at jeg har latt feilen i fred.....det koster tross alt både tid og penger å få en uhildet undersøkelse av en felg...og merkeverkstedet strittet såpass i mot med dekket at jeg ikke gidder ta en runde til for et minimalt problem. I DITT TILFELLE synes det derimot å være et meget større problem, så stå på! Bennys råd er et svært godt utgangspunkt!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar