0

Km, aldri timer kjørt

spurt 2019-11-13 11:14:36 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, Jeg har lenge undret meg over at ingen (jeg har registrert) med yrke i tilknytning til bil (magasiner, eksperter, forhandlere...) aldri har luftet betydningen av faktiske timer en bil har vært i drift, men kun km kjørt. Etter mitt skjønn burde timer en bil har vært i drift vektlegges på tilnærmet lik linje som km kjørt ved innbytte/salg av bruktbil. En bil som kun har gått i langkjøring, og har hatt en gjennomsnittsfart på f.eks. 65 km/t bør vel ha en innbyttepris betydelig høyere enn "samme" bil med tilsvarende fart på 35 km/t? Dvs. at bilen/motoren har vært i drift nesten dobbelt så lenge i det senere tilfellet. Dette har i hvert fall aldri vært noe tema når jeg har byttet inn min gamle bil i en ny. Kun km kjørt vektlegges (og selvfølgelig årsmodell). Har du kjørt "for mye" får du trekk, "for lite" - ses bort fra. Hva mener du om dette Benny? Hilsen Jan

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2019-11-13 11:33:37 +0200

Hei Jan - og takk for interessant innspill.
Driftstimer (som f.eks på traktorer) hadde vært en god ide i sammen med kilometerstand. Det er garantert, med dagens elektronikk, også en smal sak å få til på nye biler.

Her tror jeg rett og slett bransjen har "sittet fast" i gamle tankemønster fra bilens barndom. Jeg tror nok forsatt at oppfølging, servicehistorikk og slike ting er viktigere. Men driftstimer er helt klart et interessant parameter det også.

Hvem vet - kanskje det kommer en dag. Ser for meg at på en elbil, hvor motorslitasje knapt er noe tema, så kunne dette vært et godt alternativ.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2019-11-13 11:14:36 +0200

Sett: 73 ganger

Sist oppdatert: Nov 13 '19