0

Dekktrykksensor

spurt 2019-11-07 20:33:22 +0100

anonym bruker

Anonym

Sommeren 2014 kjøpte jeg en ny Subaru XV. Den ganga hadde jeg aldri hørt om dekktrykksensor. Etter det vanlige dekkskiftet, som jeg selv har foretatt høst og vår på husstandens biler i over 40 år, blinket ei varsellampe på dashbordet. Henvendte meg på nærmeste lokale bilverksted, og det skulle de fikse fort. De klarte ikke det, og jeg henvendte meg til den lokale Subaru-forhandleren. De fikk imidlertid problemer ved første forsøk, og varsellampa lyste for andre gamg. Da fenga det litt i kruttet her. Bilforhandleren tok kontakt med Subaru Norge, og de måtte konferere flere ganger. Feilen ble imidlertid forklart med at bilen sto i feil kjøremodus ????? Jeg hadde aldri hørt om "kjøremodus," og hadde ingen aning om hvor bryteren lå, og hadde selvsagt aldri rørt den. Visste ikke engang at den fantes, eller hvor. Joda, bilen ble satt i kjøremodus 1, og det holdt fram til neste dekkskifte, våren 2015. Siden den gang har jeg vært henvist til å henvende meg til merkeforhandler hver gang det skal foretas dekkskifte. Det er et stykke vei og bomstasjoner til merkeforhandler, pluss at jeg må sette av tid 2 ganger i året til dette,, + verkstedregninga, så jeg antar at det koster meg ca kr 1 500 i året å skifte dekksensor. Har ikke hørt om andre bilmerker som har en SÅ tungvint løsning, så jeg vurderer å skifte bilmerke etter ca. 40 år med Subaru. Men jeg filosoferer også litt på om dette er en feil med min bil, eller om ALLE Subaru-eiere MÅ oppsøke merkeverkstedet 2 ganger i året?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2019-11-08 11:42:06 +0100

Heisann - skjønner godt at du stusser på dette. Dette med dekktrykk-sensorer ble påbudt i 2014 eller 2015, husker ikke helt.

Grunnen var, og er fortsatt, trafikksikkerhet. Lampen skal lyse ved for lite lufttrykk i dekkene og dermed hindre ulykker på grunn av dette. Det høres jo fint ut i teorien. Hvoir mye dette har å si i praksis er jeg litt tvilende til, men, men ...

Dette er altså en "greie" som mange bileiere strir med i disse dager. Uansett merke. Når det er sagt så er det stor forskjell på hvordan dette løses hos de forskjellige bilmerkene. Noe biler "fikser" dette selv. På andre kan man nullstille det fra bilen. På atter andre må man nullstille med et instrument.

Akkurat hvordan dette løses på Subaru er jeg ikke kjent med. Men man skulle tro at et alminnelig verksted / dekkverksted skulle kunne fikse dette for deg. Det skal være en enkel sak. Ellers må jeg si at Subaru er svært gode biler med svært få feil og mangler. Jeg har helt personlig veldig sansen for bilmerket. Tenk deg godt om før du bytter den bort. Ja - du kan bli kvitt dette problemet - men du kan få mange andre ...

Lykke til uansett hva du gjør.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar