Havari på automatgirkasse (DSG)

spurt 2019-10-15 05:25:34 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, Jeg kjøpte en 2013 modell Golf Plus for mindre enn 4 år siden av Møller Bil Ålesund som er merkeforhandler for Volkswagen. Bilen var da 3 år og gått 29 000 km. Bilen er nå nesten 7 år og gått 119 000 km, har fungert uten problemer og vi har vært meget fornøyd inntil girkasse sluttet å virke. Det viser seg at Mekatronic er defekt på grunn av metallspon i giroljen og hele girkasse må byttes. Pris 80 000,-. Jeg mener dette er en reklamasjonssak siden girkasse er skal vare lenger og det er mindre enn 4 år siden vi kjøpe av merkeforhandler. Jeg har også tilbudt en deling, men Møller bil avviser at dette er reklamasjon. Er dette noe jeg bør gå videre med, eller har Møller bil rett i sine vurderinger?

Her er svaret fra Møller Bil Ålesund: "Det er riktig som du nevner at her er 5 års reklamasjonsrett. Det er en rett du som forbruker har til å reklamere. Det som dog legges vekt på her, er at denne bilen er 7 år gammel, og har trillet rett i underkant av 120.000km. Ikke typisk at en girkasse havarerer da, men det kan skje. Noen varer lenger, andre kortere. Her kan bruk og belastning være en faktor. Du hentet ut bilen hos oss tidlig i november 2015. Snart 4 år siden, og bilen var da trillet 29.000km. Her er ingenting som fremkommer av historikk at her har vært problemer med girkasse tidligere. Girkassen er som kjent havarert, og lar seg ikke reparere. Den må skiftes. Årsaken til dette havariet kan ikke sies 100% sikkert. Det som er sikkert, er at denne feilen ikke forelå på leverings tidspunkt.

Konklusjonen vår her er dessverre at vi mener at vi ikke kan stilles ansvarlig. Med tanke på kundeforhold og goodwill ønsker vi dog å bidra med 10.000,- i støtte, da dette er en veldig kjedelig sak for deg/dere.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett