0

Volvo XC70 med tung campingvagn.

spurt 2019-08-05 15:09:30 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, Eg har en campingvogn (Hobby 720 Prestige), den har egenvekt på 1820 Kg. Med last blir den ca 1900Kg. Eg ser 2008 mod Volvo XC70 har 2100Kg på krok. Er dette en okey bil å trekke en vogn på ca 1900Kg??

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2019-08-06 22:10:08 +0200

updated 2019-08-06 23:15:30 +0200

Til valg av bil er svaret å prøve - ring kompiser og ta vogna med på tur med ulike biler - det er stor forskjell. Tror produsentene gjør et ærlig forsøk på å anslå en passelig vekt å henge bakpå, men tror ikke det er så lett alltid.

Du vil ha en bil med kort avtand fra bakaksel til krok. Kjenner ikke Volvoene nå om dagen, men tidligere var det ganske mye overheng på dem bak, og det blir fort slitsomt å kjøre på.

Ellers er jo vinddraget på vogna betydelig, så når hastigheten på ekvipasjen øker, øker også trykket på den bakerste boggien på vogna og medfører fare for wobbling - det er scary shit!!! Så hold farten lav. Generell fartsgrense på 80km/h på bil med henger er ikke så mye, men med en stor vogn er det fort nok. Jeg hadde en Mercedes Sprinter bakpå hengeren som ble et stort vindfang, og den tålte ikke mer enn 60-70km/t før den wobblet. Sjekk denne https://www.youtube.com/watch?v=SbdF5...

I forlengelsen av poenget over, har jo maxvekt på kula litt å si. Skaff en bil som tåler 100-150kg på kula. Du vil ha 10-15% av hengervekta på kula. Dette er ikke beskrevet i krav, men kanskje tommelfingerregel? OK, det er synsing, men tror ikke så langt unna! Følg med på bilen og se når den begynner å ta vekt på bakakselen og bruk heuristikk til å finne ut detaljene - med to kompiser på støtfangeren bak ser fjæringene ut som 150kg på kula. Eller badevekt under draget, men det har man aldri med seg. ... og dessuten når farten øker, så minker jo vekta på kula - så hva er riktig da? Hvis hengeren blir et vindfang liker jeg å laste kula litt mer enn tillatt når ekvipasjen er i ro og unngår for enhver pris baktung henger når farten øker.

Unngå bil med avtagbar krok med så tung last - i alle fall om du hører klunkelyder når du trekker, det er anekdotiske beviser på at avtakbare fester kan falle av. Jeg skiftet ut til fastmontert.

Ellers er luftfjæring fint når du har litt vekt - da justerer bilen seg opp til riktig høyde uansett. Og snakk med noen om støtdempere, det er en nerdeting som det er få som kan noe om, men det er så så viktig!!! En ingeniør kan fortelle at støtdempere løser en differensialligning med enkel-, dobbelderivert og proporsjonalpådrag, men disse (viktige) dataene oppgis aldri på dempere så i praksis er det produkterfaring som gjelder. Kanskje racingfolk kan dette best?

Og så tror jeg kanskje du vil ha en tung bil. Er ikke sikker på dette, men tror det. Til sammenligning er det et krav til vogntog over 7,5t at hengeren ikke kan veie mer enn 1,5 x av trekkvognen. For små vogntog som ditt beskrives jo dette i vognkortet, men ideen om tung bil til tung henger gjelder vel fortsatt... Jeg har dratt anslagsvis 5 tonn etter en Ascona og det går jo, men det ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar