0

Gåent registerkjede

spurt 2019-07-21 16:55:03 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. Registerkjede på min Skoda Fabia 2012 modell røk i forrige uke. Bilen hadde gått 75000 km, jeg har fulgt alle servicer på godkjent verksted (Sjekkpunkt). Kontaktet forhandler og fikk beskjed om at jeg ikke hadde noe å komme med overfor dem da jeg ikke hadde hatt servicene hos dem. Har noen spørsmål i forhold til dette: 1- skal det bety noe om service utføres på merkeverkstedet kontra annet autorisert verksted? 2-kunne dette vært oppdaget før det skjedde, jeg trodde at registerkjedet/reima bare plutselig kunne ryke? 3- er dette å betrakte som et motorhavari?

Mvh Barbro

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2019-07-22 19:21:29 +0100

Tusen takk for tilbakemelding. Jeg har en 1,2 liters motor.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2019-07-22 10:48:41 +0100

Hei Barbro -kjedelig sak dette. Men også en ganske kjent sak på en del Audi / VW og Skoda, som vi har skrevet om en del ganger tidligere. Særlig er registerkjedene det en svakhet på bensinmotorene på 1,2 og 1,4 liter.

Du sier ikke noe om hvilken motor du har i din bil, så svaret blir litt generelt. Skoda her 5 års fabrikk-garanti på sine biler. Eller 100.000 kjørte kilometer. Det som kommer føsrt. Din bil er etter det jeg forstår 7 år nå. Jeg vil tro at dette faktisk er hovedårsaken til avslag på garantien her.

Så til spørsmålene dine: 1. Nei - forutsatt at ikke-merkeverkstedet har sjekket nøyaktig de samme punktene på service som det et merkeverksted gjør, så skal ikke dette gå ut over garantien. Dette må dokumenteres i for av serviceskjema etc.

2. Ett merkeverksted ville nok kanskje vært mere oppmerksomme på dette, ettersom de vet om og kjenner til problemene og symptomene rundt dette. Ofte så høres det en rakling fra motoren, særlig ved oppstart og kald motor, som indikerer at noe er på gang her.

3. Tja... Det er jo på dett og vis et definisjonsspørsmål. For hvor går grensen mellom et havari og en stor reparasjon? Men ja, er registerkjede-ras kan medføre motorhavari. Det kommer an på hvor mye som blir ødelagt i motoren - og om den kan repareres, eller må skiftes. "Bare" skift av registerkjede og drev (selv om det er kostbart) definerer ikke jeg som havari, men en reparasjon. Håper dette belyste problemstillingen litt. Ønsker deg lykke til med reparasjon av Fabia-en!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger