Mazda 6 2010 Diesel med uventet overraskelse under panser.

spurt 2019-07-15 16:25:05 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. For litt over ett år siden kjøpte jeg en Mazda 6 2010 Diesel. av en forhandler. Kjørt bilen ca 25 000 km siden, Men i de siste måneden begynte vagt og merke at noe ikke helt stemte etterhvert, bilen begynte å bli tyngre og dra i lavt turtall og av og til vagt ujevnt rykk under lett belastning. Kanskje engangstilfelle per 10 - 20 mil samt litt røffere tomgang, og lavere effekt.

Jeg begynte og peile etter olje mer en vanlig å følge mer nøye med, Olje var på korrekt nivå med den vanlige 0,3-0,6 l oljeforbruk på ca 12000 km, oljen var lysebrun og smørende uten mye sot eller lukt av diesel. Hverken hvit, blå eller illeluktende eksos. En dag åpnet oljepåfyllingslokket og det var et bra trykk med hvit røyk på tomgang, lokket danset på toppen, men ikke noe trykk i bunnpanne.

Tok den inn på merkeverksted og det ble besluttet å ta en kompresjonstest, testen kom ut med 2200/2300 på alle 4 sylindre hvor normalverdi er 2800. Det kom opp en feilmelding på en powerboks og viste seg at det var montert en powerboks med seriekobling på injektorene.

Siden har jeg sjekket kjøpekontrakt og annonse som nevner ingenting om tuning. Kontaktet selger som mente at powerboksen hadde ingenting å gjøre med kompresjons problemet. Og mente da å fjerne boksen ville løse tuning problemet, men angår ikke motorproblemet. Men tilbydde seg og kontakte verksted for nærmere dialog og evt utbedring. Selger nevnte også at trimming/tuning var noe de ikke kunne forutse når de tar inn en bil og selger videre.

Nå sitter jeg med skjegget i postkassen av hva dette innebærer, og løsningen av dette. Da motoren har gått 105 000 km og fulgt service samt extra oljebytte pga my bruk. Jeg kan ikke tenke meg at motoren har delvis/helt havarert eller ikke tatt skade av tuningen i mer/mindre grad. Verkstedet mener også at boksen er delvis defekt og kutter under last. Ikke minst har jeg kjøpt en bil uvitende at den var er tunet.

Uansett så sitter jeg med om dette skulle utbedres av meg eller selger så får jeg verken garanti på overhaling pga tuning, en bil som har vært i orginal stand, kjørt med potensielt ugyldig forsikring, ikke registrert extra kraft i vognkort og unormal slitasje på drivlinje, hjuloppheng. Og lavere verdi generelt.

Hva bør jeg godta ved tilbud om utbedring, kompensasjon eller burde jeg heve kjøpet til tross at jeg har kjørt rundt 25000 km og bilen har fått mindre ting som lakkskader, mer slitt inventar og en sete motor er defekt?

Og hva er sikre tegn på skade fra tuning?

Alt av tips/info mottas med åpne armer.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett