Sprukken toppakning?
Hei. Kjøpte en Peugeot Partner 2003 modell for 14 000 kroner. Bilen var gått 114 500 km cirka. Litt smådill å fikse, men godtok dette.
Radiatoren hadde en lekkasje som jeg visste om.
Glemte meg en dag og kjørte til sentrum og tilbake.
En tur på cirka 10-15 km.
Bilen stoppet like før hjemmet.
Måtte slepe hjem siste kilometeren.
Fikk ingen varsellys om for høy temperatur som jeg kan huske.
Ingen slik "nødstopp" lys.
Bilen starter ikke, men starteren drar rundt.
Motoroljen er lys på farge, som betyr vel vann i oljen.
Og det er oljerester i kjølesystemet.
Etter å ha lest om defekt toppakning
så regner jeg med dette er årsaken.
Hvorvidt toppen er sprukken, vet jeg ikke.
Pris for dei ulike delene:
- Toppakningssett: 2000 kroner cirka.
- Annen brukt topp: ? kroner
- eller
- planing av nåverende topp: ? kroner
- Rens av kjølesystem: ? kroner
- Ny olje og filter: 500 kroner cirka
- Arbeid: ? kroner
Rundt 10 000 kroner er nevnt flere ganger som en mal.
Synspunkter?